Resolució
Q-04953/2012 Disconformitat del personal docent interí amb l'Acord GOV/60/2012, de 26 de juny, en relació amb el cobrament dels mesos d'estiu del personal interí que no formi part de l'acord de garanties de continuïtat

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 06/07/2012
Data de l'últim moviment 07/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Governació i Relacions Institucionals Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució
Departament de la Presidència Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses queixes el contingut de les quals expressa el desacord del personal docent interí amb la decisió adoptada en el punt 3 de l'Acord GOV/60/2012, de 26 de juny, pel qual es modifiquen l'Acord GOV/71/2011, de 10 de maig i l'Acord GOV/29/2012, de 27 de març, pels quals s'adopten mesures excepcionals en matèria de personal docent no universitari dependent de la Generalitat de Catalunya durant el període 2012-2015.

Bàsicament, el seu malestar se centra en la decisió continguda a l'apartat 3 de l'Acord GOV/60/2012, que deixa en suspens fins al 31 d'agost de 2015 l'aplicació del primer paràgraf de l'Acord de la Mesa Sectorial de 17 de novembre de 2005 sobre el cobrament dels mesos d'estiu del personal interí que no formi part de l'acord de garanties de continuïtat. Per aquest motiu, l'acord estableix que durant aquest període el Departament d'Ensenyament no podrà efectuar nous nomenaments de personal substitut docent corresponents al mes de juliol.

Contingut

Després d'estudiar aquesta qüestió, el Síndic ha tramès als departaments d'Ensenyament, de Governació i Relacions Institucionals i de la Presidència les consideracions següents:

En primer lloc, la decisió de deixar en suspens els acords i pactes sindicals, fonamentada en una causa greu d'interès públic, derivada d'una alteració substancial de les circumstàncies econòmiques, pot ser adoptada en el marc de l'article 38.10 de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. En conseqüència, sembla que la decisió objecte de la queixa no ha comportat una vulneració del dret a la negociació col·lectiva, sempre que l'Administració de la Generalitat hagi informat les organitzacions sindicals de les causes, tràmit que en l'exposició de motius de l'Acord GOV/60/2012 consta que es va fer.

En segon lloc, el Síndic no perd de vista el fet que el funcionari no pot exigir que la situació estatutària quedi congelada en els termes en què es trobava regulada en el moment d'ingressar, perquè això queda en les determinacions unilaterals lícites del legislador i, per tant, resta al marge de la voluntat de qui entra al servei de l'Administració, el qual ha d'acceptar el règim que configura la relació funcionarial. 

El Tribunal Constitucional ha assenyalat que una norma és retroactiva, als efectes de l'article 9.3 de la Constitució espanyola, quan incideix en els efectes jurídics ja produïts de situacions anteriors. Ara bé, la prohibició de la retroactivitat no impedeix la incidència de la nova norma en els drets quant a llur projecció cap al futur

La seguretat jurídica es veu força afeblida si, com succeeix en aquest cas, els efectes jurídics ja assolits s'esvaeixen per l'efecte d'una disposició normativa. Per tant, en la data de la publicació de l'Acord hi havia personal interí que complia les condicions i que tenia el dret de rebre el nomenament per al mes de juliol; nomenament que no s'ha fet efectiu arran d'una disposició normativa, dictada amb posterioritat al compliment de les condicions.

Tampoc no es pot obviar la proximitat en el temps entre la data de publicació de l'Acord GOV/60/2012, de 26 de juny, i de la Resolució ENS/1253/2012, de 27 de juny (DOGC de  27 de juny de 2012 i 29 de juny de 2012, respectivament) i el fet que els nomenaments del personal interí per al mes de juliol s'haurien d'haver efectuat també a finals del mes de juny de 2012.

D'altra banda, i des del punt de vista de l'eficàcia de la norma, s'ha de tenir present que la suspensió acordada està redactada de tal manera que deixa en la indeterminació la data d'inici de la suspensió, atès que assenyala que es deixa en suspens fins al 31 d'agost de 2015 però no s'esmenta la data inicial.

L'article 68.5 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya disposa que els actes, les disposicions generals i les normes que emanen del Govern o de l'Administració de la Generalitat han de ser publicats en el DOGC. La publicació és suficient per a l'eficàcia dels actes i per a l'entrada en vigor de les disposicions generals i les normes. A partir d'aquí, si la disposició no assenyala de forma expressa l'entrada en vigor, cal remetre's a l'article 2 del Codi civil, de manera que l'entrada en vigor es produirà als 20 dies de la publicació en el DOGC. Aquest mateix article disposa que les normes no tindran efecte retroactiu llevat que disposin el contrari.

En conseqüència, atès que no s'ha establert la data d'inici del període de suspensió, el Síndic assenyala que aquest s'haurà de computar a partir dels 20 dies de la publicació de l'Acord en el DOGC, per la qual cosa no podrà afectar les instruccions dictades per a la gestió de la borsa de treball per al curs 2011-2012.
 
En vista de les consideracions exposades, el Síndic recomana als departaments d'Ensenyament, de Governació i Relacions Institucionals i de la Presidència que es modifiqui l'Acord GOV/60/2012 i la Resolució ENS/1253/2012 per tal que la suspensió acordada es limiti al període comprès entre l'1 de setembre de 2012 i el 31 d'agost de 2015.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/07/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/07/2012 Departament de la Presidència Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/07/2012 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/08/2012 Departament de la Presidència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/09/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/10/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/11/2012 Departament de la Presidència Resolució
07/11/2012 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució
07/11/2012 Departament d'Ensenyament Resolució