El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que l'Institut Obert de Catalunya (en endavant IOC) no admeti la seva matrícula al cicle formatiu de grau superior de secretariat.
Exposa que el 23 de maig de 2012 va voler formalitzar la matrícula com a alumne nou en aquests ensenyaments i li va aparèixer un avís segons el qual ja estava registrat i havia de formalitzar la matrícula per mitjà del campus de l'IOC. El mateix dia 23 assenyala que va comunicar a l'IOC que no disposava de les claus d'accés al campus. Aquestes claus li van ser enviades el dia 6 de juny, però no va poder formalitzar la matrícula perquè el termini per fer-ho finalitzava el 31 de maig, ja que es considerava alumne nou.
En l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament s'assenyala que l'alumne va estar matriculat en un cicle formatiu durant el curs 2006-2007; que va intentar fer la matrícula com a alumne nou i el sistema no li ho va permetre; que aquests alumnes estan carregats al sistema però no poden fer la matrícula si abans no avisen que volen reprendre els seus estudis, tal com s'indica a la guia de matrícula de l'alumnat antic, i que el primer correu del promotor de què es disposa data del dia 31 de maig a les 12.20 hores, últim dia que es podia fer la sol·licitud de canvi de cicle. També s'informa que se li va respondre cinc dies més tard i que l'allau de missatges que es va rebre no va permetre respondre abans.
El Síndic assenyala que el promotor es va adreçar a l'IOC per primera vegada en relació amb aquest assumpte el dia 23 de maig de 2012, i que en el primer correu electrònic ja feia constar la seva voluntat de matricular-se a un cicle formatiu de grau superior i demanava informació sobre si havia de ser considerat un alumne nou, a efectes de la matrícula. Per tant, el Síndic considera que s'hauria d'haver tingut en compte tots els correus i les gestions que va dur a terme la persona interessada a partir del dia 23 de maig.
En aquest sentit, el Síndic entén que es va produir un mal funcionament de l'IOC, ja que no va respondre la sol·licitud del promotor perquè li fossin facilitades les claus d'accés al campus dins un termini raonable de temps.
D'altra banda, no es va tenir en compte aquest mal funcionament per valorar la sol·licitud del promotor de formalitzar la matrícula fora de termini. Davant d'aquesta situació, el Síndic recorda que l'article 35 g) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, reconeix als ciutadans, en les relacions amb les administracions públiques, el dret a ?obtenir informació sobre els requisits jurídics o tècnics que les disposicions vigents imposin als projectes, a les actuacions o a les sol·licituds que es proposin dur a terme?.
En compliment d'aquest dret, s'hauria d'haver facilitat informació a la persona interessada respecte de les claus d'accés que necessitava per formalitzar la matrícula, dins d'un termini raonable que li permetés formalitzar-la, atès que va demanar la informació dies abans de la finalització d'aquest termini i amb una antelació suficient, d'una setmana.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament:
1. que revisi l'actuació duta a terme en el cas de la denegació de matrícula del promotor de la queixa i adopti mesures perquè en el futur es millori la resposta en la sol·licitud de dades per formalitzar la matrícula i es prengui en consideració les dilacions no atribuïbles a les persones interessades.
2. que revisi la informació que es facilita a la pàgina web de l'IOC en relació amb la matriculació d'alumnes que ja han estat matriculats amb anterioritat, i valori si cal introduir millores en la informació que es dóna als estudiants.