La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció de què és beneficiària.
Exposa que en data 17 de novembre de 2011 es va emetre una resolució per la qual se li suspenia el dret a aquesta prestació econòmica pel fet de ?disposar d'ingressos superiors a l'import de la renda mínima d'inserció que correspongui, d'acord amb l'article 22.2 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol (DOGC 2435)?. Contra aquesta resolució va presentar dos recursos d'alçada, en dates 29 de desembre de 2011 i 27 d'abril de 2012.
En l'informe tramès pel Departament d'Empresa i Ocupació s'indica que, efectivament, es va suspendre la prestació a nom de la persona interessada perquè disposava d'ingressos superiors a l'import de la renda mínima d'inserció, i que la resolució es fonamenta en documents com els extractes bancaris de la titular en què, a tall d'exemple, l'octubre de 2011 queda reflectit que va rebre uns ingressos per imposicions en efectiu d'una quantia de 650 euros. El Departament també informa que el recurs d'alçada de la persona interessada es va resoldre el dia 9 de gener de 2013 i que se'n va intentar la notificació personal en data 22 de gener de 2013, que va tenir com a resultat ?absent?, motiu pel qual la resolució es va publicar per edicte en data 7 de març de 2013.
Un cop analitzada tota la documentació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, aquesta institució no entén que un ingrés puntual d'origen desconegut pugui justificar la suspensió de la prestació, i considera que en tot cas caldria haver demanat a la persona interessada quin era l'origen d'aquest ingrés.
El Síndic entén, per tant, que la resolució de suspensió i la resolució del recurs d'alçada no estan suficientment motivades, i recorda que la motivació dels actes administratius constitueix un element essencial de garantia per a les persones interessades i que és especialment rellevant en aquest supòsit en que s'està privant una persona d'una prestació essencial per a la cobertura de les seves necessitats bàsiques.
En segon lloc, pel que fa al retard en la resolució del recurs alçada, el Síndic recorda que la normativa reguladora del procediment administratiu comú -en concret, l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- disposa que el termini màxim per resoldre els recursos d'alçada és de tres mesos, i en aquest cas ha transcorregut més d'un any.
I en tercer lloc, pel que fa a la revisió de l'expedient i la valoració de la possible represa de la prestació, el Síndic recorda que l'article 22.2 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, estableix clarament que l'abonament de la prestació s'ha de reprendre si desapareixen les circumstàncies que n'han motivat la suspensió.
En aquest cas, després d'haver transcorregut més d'un any i mig des de la suspensió de la prestació per un ingrés puntual d'origen desconegut igual o superior a la prestació corresponent a la renda mínima d'inserció, el Síndic entén que no s'ha revisat ni s'ha requerit l'aportació de documentació a la persona interessada que permeti a l'Administració verificar si hi ha hagut més ingressos que de forma temporal i mensual permetin determinar que es manté el motiu de suspensió de la prestació, ni tant sols amb ocasió de la resolució del recurs d'alçada un any després d'haver-se interposat.
Ateses aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que revisi el procediment de suspensió de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció de què és titular la persona interessada i que valori la possibilitat d'anul·lar la resolució de suspensió, atès que no està degudament motivada i fonamentada amb la normativa vigent, i que reconegui a la persona interessada el dret a percebre la prestació de manera ininterrompuda.
Alternativament, el Síndic suggereix al Departament que revisi la situació de la persona interessada en l'actualitat i el compliment de les obligacions establertes per ser beneficiària de la prestació de renda mínima d'inserció, i reprengui l'abonament de la prestació.