Resolució
Q-05042/2009 Denegació del dret d'accés a informació per manca de resposta de l'Ajuntament d'Abrera a diverses sol·licituds d'un grup municipal.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 23/10/2009
Data de l'últim moviment 10/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Abrera Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La portaveu d'un grup municipal d'Abrera exposa determinades incidències en l'exercici del dret a obtenir la informació relativa als afers municipals, necessària per a l'exercici de les seves funcions.

La promotora de la queixa explica que el 24 de març va demanar un informe jurídic de la secretaria de la corporació sobre la legalitat de l'expedient de contractació de remodelació parcial de la plaça de la Constitució i de la plaça Doctor Trueta, que havia estat modificat a conseqüència d'unes observacions desfavorables de la interventora.

Segons manifesta la persona interessada, fins ara no ha rebut cap resposta per part de l'Ajuntament en relació amb la petició esmentada.

Contingut

L'Ajuntament manifesta que en cap moment no s'ha denegat l'accés a la informació requerida i que la majoria de les peticions han estat contestades en els darrers mesos, llevat d'una en què la promotora demanava, el 23 de setembre de 2008, una còpia electrònica dels estatuts vigents del casal d'avis d'Abrera, i d'una altra en la qual demanava l'elaboració d'un informe sobre un expedient d'obres municipal, sol·licitat el 24 de març de 2009.

Així mateix, a la seva comunicació el consistori explica que els retards en la tramesa o en l'accés a la informació són produïts pel gran volum de treball que té el departament encarregat de facilitar-la o d'elaborar-la.

El Síndic recorda que l'article 164 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, regula el dret d'informació dels membres de les corporacions locals. En relació amb la informació que no és d'accés directe, l'apartat 3 d'aquest article determina que la sol·licitud d'informació s'entén acceptada per silenci administratiu si no es dicta resolució denegatòria en el termini de quatre dies a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud. 

Algunes de les sol·licituds d'informació que són objecte dels escrits de queixa es van formular l'any 2008 i, segons es desprèn de la comunicació municipal, s'han atès els darrers mesos. D'acord amb el marc normatiu citat, el Síndic creu que aquestes sol·licituds s'haurien d'haver atès amb més celeritat, ja que estaven acceptades per silenci administratiu en no dictar resolució denegatòria en el termini indicat.
 
Si bé les incidències que s'exposen, relacionades amb el gran volum de treball del departament que ha de gestionar aquestes peticions, poden ocasionar alguna demora, aquests retards són de difícil comprensió, quan es tracta de més d'un any i el que es demana és, per exemple, un document públic en format electrònic.

En aquest cas, el Síndic considera que cal tenir en compte la transcendència que té la demora en l'entrega d'aquesta informació en l'exercici efectiu del dret a participar en els assumptes públics reconegut a l'article 23 de la Constitució. 

En aquest sentit, el Síndic pensa que és il·lustratiu el que exposa el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, a la sentència de 17 de març de 2008, per resoldre un supòsit de fet assimilable a aquest, quan determina que:

"(...) la previsión del acceso del cargo electo a la información obrante en los servicios municipales, y en su caso copia de dichos antecedentes, tiene carácter instrumental de la función representativa encomendada, como es la de control y fiscalización de la acción de gobierno en el caso de los regidores que no tienen delegadas funciones; como que, por ello, el derecho del concejal a ejercer su cargo para hacer efectivo, mediante ese ejercicio, el derecho fundamental de los vecinos a participar a través de sus representantes en la política municipal no queda cumplido con la entrega de la información o documentación, sino con aquello en condiciones que permita la efectividad del resultado trascendente a que responde el acceso a la información, lo que no ocurre cuando la información proporcionada al cargo electo más de dos años después de la fecha de la primera de las solicitudes y una vez finalizó el mandato para el que fue elegido, con la definitiva frustración del ejercicio nuclear de la función representativa en el gobierno municipal que ello comportó".

En conseqüència, el Síndic suggereix que, per donar compliment al règim legal d'aplicació, l'Ajuntament adopti mesures organitzatives que permetin minorar demores com les exposades, a fi i efecte de facilitar la informació municipal als regidors dins el termini previst legalment perquè l'accés esdevingui efectiu.

Atès que no ha rebut resposta del consistori, el Síndic reitera el suggeriment en dates 11 de juny i 25 de novembre de 2010.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/11/2009 Ajuntament d'Abrera Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2009 Ajuntament d'Abrera Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/01/2010 Ajuntament d'Abrera Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament d'Abrera Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2010 Ajuntament d'Abrera Reiteració posterior a la primera
10/03/2011 Ajuntament d'Abrera Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)

Expedients Relacionats

Q-01092/2009