Resolució
Q-05088/2008 Manca de provisió del servei de menjador i de transport escolar del Consell Comarcal del Ripollès per als alumnes dels centres escolars de Ribes de Freser

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 21/11/2008
Data de l'últim moviment 21/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal del Ripollès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors es queixen del Consell Comarcal del Ripollès per la modificació de la normativa referent a la gratuïtat del menjador i de transport escolar per als alumnes dels centres escolars de Ribes de Freser.

Contingut

El Síndic recorda als promotors que la normativa preveu que aquests serveis siguin obligatoris i gratuïts en cas de l'alumnat d'educació obligatòria escolaritzat fora del seu municipi de residència en un centre proposat pel Departament d'Educació. En la resta de situacions, no ho és. I aquest és el cas de la queixa. El cobrament d'una quota per la provisió d'aquests serveis no és contradictori amb el que estableix la norma. Ara bé, malgrat que no són serveis obligatoris i gratuïts, el mateix Decret 161/1996, en la disposició addicional 1a, també preveu que quan les necessitats d'escolarització ho aconsellin, es pot facilitar el transport o la concessió d'ajuts pel desplaçament a centres del mateix municipi però distants del seu lloc de residència. Segons els promotors, els alumnes es poden trobar a uns 7 km del centre docent, distància suficient per garantir unes condicions de transport i de menjador escolars adequades. 

El Síndic considera que l'aplicació d'una quota bàsica per a ús del servei, sempre que se'n garanteixi l’accessibilitat econòmica, tampoc és contradictori amb la normativa. Tot i això demana als consells comarcals i al Departament d’Educació que es garanteixi que la instauració d'una quota no impedeixi a les famílies amb menys recursos econòmics fer ús d’aquests serveis. Això comporta posar els mitjans perquè cap alumne deixi de fer-ne ús o en quedi exclòs, informar d'aquesta possibilitat totes les famílies afectades, etc. El Síndic també considera que els alumnes residents a Queralbs i a Ventolà estan a una distància geogràfica similar del centre i el tracte que reben és diferent pel fet que el segon nucli pertany al terme municipal de Ribes de Freser. Això significa que determinats alumnes que fan ús d'aquests serveis i que van al mateix centre escolar reben un tracte diferent per part l'Administració, tot i que la proximitat al centre és similar. La divisió administrativa entre termes municipals no ha de ser motiu d'un tracte diferenciat de l'ús d'uns serveis d'abast territorial supramunicipal, concebuts per fer accessible l'escolarització als infants que viuen lluny dels centres. Per tant, el Síndic suggereix que es garanteixi que els infants residents als diversos nuclis urbans pertanyents a Ribes de Freser però distants del centre reben un tracte similar, en el transport i en el menjador escolar, del que reben els alumnes que resideixen a altres municipis.

El Síndic també ha suggerit al Departament d’Educació una millora en la normativa referent al transport i al menjador escolars. La regulació actual produeix resultats de vegades injustos, mentre que els ajuts individuals tenen un efecte compensador limitat perquè tenen caràcter potestatiu. El Departament ha congelat la partida pressupostària que transfereix als consells comarcals per als ajuts corresponents al transport no obligatori. L’efecte d’aquesta congelació s'ha notat amb un increment de queixes. Per tant, el Síndic recorda al Departament que, amb l'increment del nombre d'alumnat escolaritzat, aquesta congelació porta els consells comarcals a requerir quotes als mateixos usuaris, o bé a simplificar el tipus de prestació per abaratir-ne el cost. Això genera problemes d'accessibilitat econòmica i geogràfica als usuaris. Així, el Síndic demana al Departament d’Educació que aquesta congelació pressupostària no perjudiqui en cap cas les condicions d'accessibilitat geogràfica (amb rutes que donin una cobertura adequada al territori) i econòmica dels serveis de transport i menjador escolars a comarques com la del Ripollès.

Finalment, les persones interessades també expressen que hi ha alumnes que resideixen a Ribes de Freser i que estan empadronats a altres municipis per tal de poder fer ús dels serveis esmentats de forma gratuïta. Aquesta circumstància tampoc és justa. El Síndic suggereix que es demani a aquests ajuntaments, d'acord amb el que preveu el Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, que aprova el Reglament de població i demarcació de les entitats locals, que verifiquin les circumstàncies per tal que, en cas que es constatin, es donin de baixa d'ofici per inscripció indeguda al padró d'habitants. Si es constatessin aquestes irregularitats, caldria revisar la relació d'aquests alumnes amb els serveis de transport i menjador escolars.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/12/2008 Consell Comarcal del Ripollès Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2009 Consell Comarcal del Ripollès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Consell Comarcal del Ripollès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/01/2011 Consell Comarcal del Ripollès Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria- DOGC.2208 (20/05/1996)
Decret 160/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de menjador als centres docents públics de titularitat del Departament d'Educació- DOGC.2208 (20/05/1996)
Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de població i demarcació de les entitats locals- BOE.194 (14/08/1986)

Expedients Relacionats

Q-05087/2008