Resolució
Q-05108/2014 Disconformitat amb diversos aspectes d'un procés d'adopció

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 30/06/2014
Data de l'últim moviment 07/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

Les persones interessades es queixen de diversos aspectes del procés d'adopció que es va iniciar arran de la renúncia hospitalària d'un nadó la mare del qual era menor d'edat.

Sobre la suspensió del procés de valoració de la família, l'informe rebut indica que la resolució de suspensió implicava una aturada del procés de preparació de valoració de la família, però, en cap cas, implicava que es tractés d'una valoració de no-idoneïtat de la família ni del tancament de l'expedient. 

En data 3 d'agost de 2011 l'lnstitut Català de l'Acolliment i de l'Adopció (en endavant ICAA) va emetre una resolució per la qual aixecava la suspensió del procés administratiu de valoració de les persones interessades com a sol·licitants d'adopció perquè ja complien les condicions necessàries que s'especificaven en la valoració psicosocial, d'acord amb la valoració de la nova informació mèdica aportada per la família duta a terme pel metge assessor. 

En data 27 d'abril de 2012 es va dictar una resolució per la qual es declarava la idoneïtat de les persones interessades i la seva inclusió en el registre de famílies amb data d'antiguitat del 28 d'octubre de 2009 (data de la seva sol·licitud).

Amb tot, les persones interessades manifestaven que hi havia hagut una dilació en la tramitació del seu expedient administratiu per part de l'ICAA i una manca de transparència en les respostes rebudes per part d'aquest organisme. 

Sobre la valoració de la situació familiar del nadó per part de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA), l'informe de l'ICAA indica que en les coordinacions prèvies a la proposta de la DGAIA s'havia informat que es tractava d'una renúncia ferma del nadó. 

Tenint en compte el procés seguit en aquest cas i la informació disponible, a criteri del Síndic, en el moment del part no es va valorar prou exhaustivament la situació familiar d'aquest nadó, per la qual cosa no es podia tractar d'una renúncia ferma. El Síndic no ha rebut informació de la DGAIA sobre els motius pels quals, davant la manca d'informació detallada en el moment del naixement del nadó sobre les circumstàncies i l'entorn familiar de la mare (menor d'edat), no es va proposar l'acolliment del nadó a una família d'urgència i diagnòstic.

Sobre la manca d'informació rebuda per la família respecte a diferents aspectes jurídics relacionats amb el procés de l'adopció, l'informe de l'ICAA posa de manifest que en les sessions informatives prèvies al procés de valoració de les famílies, s'informa de les característiques dels infants susceptibles d'adopció i també del procés jurídic de l'adopció a Catalunya i del risc que comporta. L'ICAA també assenyala que durant l'entrevista que es va mantenir amb la família es va informar les interessades de les característiques de l'infant. En relació amb l'àrea mèdica van ser informades per una de les doctores de la DGAIA i, en relació amb els aspectes legals, un jurista de l'ICAA les va informar del risc d'oposició i del procediment jurídic. 

Les promotores de la queixa manifesten que és cert que se les va informar del risc d'oposició judicial, però addueixen que mai se les va informar del contingut de l'article 235-41 del Codi civil Català, que determina que l'assentiment a l'adopció s'ha de donar davant l'autoritat judicial i la mare no el pot donar fins que hagin passat sis setmanes del part, ni del contingut de l'article 148 de la Llei 14/2010, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, que disposa que ?[...] la mare que ha fet abandonament voluntari abans d'haver passat trenta dies del part es pot oposar judicialment a l'acolliment preadoptiu en el termini de dos mesos a comptar de la notificació de la resolució?.

Les persones interessades també consideren que quan l'ICAA les va convocar per informar-les que havien de retornar l'infant el tracte rebut no va ser l'adequat en un moment tan delicat, tenint en compte la seva situació com a família que s'havia ofert a adoptar un infant des de l'any 2009. Així mateix, addueixen que no es va donar resposta a cap dels dubtes que plantejaven sobre la situació d'indefensió tant de la mare biològica com la seva pròpia.

Sobre el procés d'acoblament del nadó amb aquesta família, la resposta de l'ICAA indica que en data 4 de juny de 2014 es va fer la proposta d'acolliment preadoptiu d'un infant nascut el 24 de maig de 2014, a qui la mare havia renunciat, amb les persones interessades. L'informe exposa que la parella va acceptar la proposta d'acolliment preadoptiu de l'infant i va poder gestionar amb molta agilitat els recursos necessaris per atendre el nadó i per poder fer un acoblament de dos dies a l'hospital.

Amb tot, l'informe rebut de l'ICAA exposa que en data 12 de juny de 2014 la DGAIA va informar l'ICAA que la mare del nadó havia sol·licitat el retorn de l'infant. I en data 13 de juny de 2014 es va fer l'entrevista amb la família en la qual van ser presents dos juristes i dos tècnics de l'ICAA, i es va informar les interessades de la decisió de la DGAIA de retorn urgent de l'infant amb la seva família d'origen. 

Davant d'aquests fets, l'informe rebut deixa constància que els professionals de l'ICAA, en l'entrevista de data 13 de juny de 2014, van oferir a les persones interessades la possibilitat de fer una entrevista a posteriori per acompanyar-les en el dol i donar-los suport.

Sobre la coordinació davant la compartimentació d'instàncies que hi intervenen i la supervisió dels procediments, a criteri del Síndic, en aquest cas es troba a faltar una major coordinació entre la DGAIA i l'ICAA, la qual hauria estat molt necessària per treballar la complexa situació plantejada en néixer aquest nadó, tenint en compte que la mare també era menor d'edat i manifestava que havia estat víctima d'abusos en l'entorn familiar.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família:

1. Que es revisin totes les actuacions dutes a terme per la DGAIA amb relació a la valoració de la renúncia hospitalària del nadó, i la proposta efectuada d'immediata assignació en adopció, i que s'avaluïn des de la perspectiva de l'interès superior de l'infant.

2. Que la DGAIA informi el Síndic sobre l'atenció i el seguiment que s'estan duent a terme de la situació de l'infant en l'entorn familiar, i del procés d'escolta, de suport i de tractament ofert a la mare del nadó, tenint en compte les manifestacions d'haver estat presumptament víctima d'abusos en l'entorn familiar i la seva minoria d'edat. 

3. Que també es revisi el treball i l'acompanyament emprès amb la mare biològica, les actuacions i derivacions efectuades des de la DGAIA arran que s'ha tingut coneixement que era menor d'edat i que manifestava que havia patit un abús sexual en l'entorn familiar.

4. Que el Departament de Benestar Social i Família insti la DGAIA i l'ICAA a iniciar un treball conjunt de reflexió per analitzar les dificultats i la complexitat entorn de les renúncies hospitalàries de nadons que serveixi de base per revisar, modificar, avaluar i planificar els procediments que cal seguir, especialment en el cas de proposar l'assignació del nadó en adopció, de manera que es focalitzi la perspectiva en el que necessiten els infants. 

5. Que es dictin instruccions respecte al procediment que cal emprar i els aspectes que s'han de treballar davant d'una renúncia hospitalària d'un nadó, en relació amb el mateix infant, la mare biològica i la família adoptiva en cas que es proposi una adopció.

6. Que s'instin mecanismes de millora de coordinació entre la DGAIA i l'ICAA i de supervisió d'aquests procediments per garantir que l'infant és el centre de l'actuació protectora d'ambdós organismes, a fi que totes les actuacions que s'emprenguin parteixin del principi de l'interès superior de l'infant i s'evitin situacions com la descrita en aquesta queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/07/2014 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/07/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/08/2014 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/10/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
02/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/08/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
08/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
30/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
07/01/2016 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació