Resolució
Q-05117/2010 Disconformitat amb l'actuació dels serveis socials de l'Ajuntament de Cornellà.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 26/10/2010
Data de l'últim moviment 12/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cornellà de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa es mostra disconforme amb l'actuació dels serveis socials en relació amb el servei que va sol·licitar d'atenció domiciliària per a la seva mare, la qual va morir sense haver rebut aquest ajut. Manifesta que no es va sentir escoltada per aquests serveis i que no li van oferir cap servei que l'ajudés a afrontar la difícil situació en què es trobava.

Contingut

L'Ajuntament de Cornellà exposa que des dels serveis socials municipals es va informar la persona interessada del fet que la prestació del servei d'ajut a domicili es prioritzava per a persones que tinguessin reconegut el grau de dependència i que es trobessin en situació d'alta hospitalària en convalescència o en casos urgents. Atès que no es va considerar que tingués lloc cap dels supòsits esmentats, l'Ajuntament va comunicar a la persona interessada que un cop rebés la resolució per la qual es qualifiqués el grau i nivell de dependència de la seva mare es tornés a adreçar als serveis socials per valorar la possibilitat d'iniciar el servei sol·licitat.

Malgrat aquesta informació, el Síndic indica que la persona interessada va explicar que quan es va adreçar als serveis socials, la seva mare ja tenia reconegut un grau II nivell 2 de dependència i tot i així no la van atendre. Per tant, tot i les dificultats per comprovar els fets, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Cornellà que correspon als serveis socials oferir informació, orientació i assessorament amb relació als drets i els recursos socials a què poden tenir accés les persones i, per tant, per poder acomplir aquesta funció cal que les persones rebin l'atenció precisa i que se'ls ofereixi l'escolta convenient.

D'altra banda, el Síndic no entén que la priorització de determinats supòsits hagi d'implicar que la demanda de la persona interessada no pogués ser atesa, tenint en compte que l'article 17.i) de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, disposa que correspon als serveis socials bàsics prestar els serveis d'ajuda a domicili.

Per aquest motiu, el Síndic considera que en cas que hi hagi una llista d'espera per poder beneficiar-se del servei d'atenció domiciliària amb un temps d'espera superior al que es pugui entendre com a raonable, cal adoptar mesures per fer-hi front.

Finalment, el Síndic destaca que en l'informe aportat en què s'indicava que no es va considerar que la situació de la promotora de la queixa fos greu, no hi ha cap justificació d'aquest fet, i que a aquesta institució tampoc no li consta que s'hagués fet un seguiment de la situació viscuda per la família. Per això, recorda que cal que els equips de serveis socials acompleixin les seves funcions amb rigor i que facin un seguiment de les situacions en què es conegui que es pot requerir el suport dels serveis socials.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/12/2010 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/01/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/05/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials- DOGC.4990 (18/10/2007)