Resolució
Q-05193/2013 Disconformitat amb les deficiències de les instal·lacions del nou edifici de l'escola Fluvià, del barri del Poblenou de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 03/07/2013
Data de l'últim moviment 13/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consorci d'Educació de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració
Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les deficiències de les instal·lacions del nou edifici de l'escola Fluvià, del barri del Poblenou de Barcelona.

Contingut

En vista del que s'exposa l'informe del Consorci d'Educació de Barcelona, el Síndic constata que les instal·lacions d'aquest centre no acompleixen plenament els Criteris per a la construcció de nous edificis per a centres docents públics, previstos pel Departament d'Ensenyament que, si bé no tots són de compliment obligat per norma, estableixen unes condicions bàsiques de qualitat en la construcció dels centres. 

En algun cas, com ara l'accés directe des de l'exterior a la biblioteca, el Consorci d'Educació de Barcelona argüeix que aquesta circumstància es produeix a causa de limitacions estructurals, com ara la dificultat de trobar solars grans per ubicar-hi nous centres escolars que permetin acomplir determinats criteris, i que és per això que, d'acord amb el Departament d'Ensenyament, s'ha optat que el requisit d'un accés directe a la biblioteca, per exemple, no sigui imprescindible. 

En d'altres casos, en canvi, sembla que la manca de compliment dels criteris tindria una solució més senzilla, com ara garantir que l'escola disposi d'una entrada en condicions de vehicles fins a les pistes en cas de manteniment i emergència. En aquest sentit, per exemple, el Consorci d'Educació de Barcelona exposa que l'accés de vehicles a la pista únicament està previst per a tasques esporàdiques de manteniment, de manera que no és necessari tenir gual, i si algun vehicle hi ha d'accedir, ho pot per la cantonada.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que, conjuntament amb l'Ajuntament de Barcelona, gestioni i tramiti l'adequada habilitació de l'entrada d'emergència del centre. 

Respecte a altres deficiències, com ara la manca d'una presa d'aigua (al marge de la font) al pati d'infantil, l'alçada de les escales inferior als 2,20 metres per accedir des del pati a les aules (fet que incompleix el Codi tècnic de l'edificació), l'existència de baranes escalables o la manca d'una boca de rec propera a l'hort, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que valori la necessitat d'adequar-les progressivament, especialment si estan previstes per norma.  

Precisament, en el marc de la tramitació d'aquest expedient de queixa, el Síndic no ha aclarit si les instal·lacions emprades per l'alumnat d'educació infantil estan sectorialitzades de la resta de l'equipament escolar. 

Respecte a aquest assumpte, convé recordar que el Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària, recull en l'article 3.2 que ?els centres docents (...) han de complir, com a mínim, els següents requisits relatius a les instal·lacions: (...) En el cas de centres docents que imparteixin el segon cicle d'educació infantil, han de tenir (...) accés independent de la resta d'instal·lacions.?, i en l'article 6, sobre les instal·lacions i condicions materials dels centres que ofereixen el segon cicle de l'educació infantil, ?Un pati de jocs, d'ús exclusiu del centre (...) amb horari d'utilització diferenciat en cas que s'escolaritzin alumnes d'altres etapes educatives?.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que garanteixi que les instal·lacions dels alumnes de segon cicle d'educació infantil tinguin un ús independent, d'acord amb el que estableix l'ordenament jurídic vigent. 

Respecte a la proximitat de la benzinera a les instal·lacions del centre, les Normes urbanístiques del Pla general metropolità estableixen en l' article 287 que ?les estacions de serveis en local exclusiu d'aquesta activitat o conjuntament amb garatge o aparcament públic, es consideraran de segona categoria, i en l'article 289 que ?les indústries de categoria superior a segona no seran tolerades a menys de 14 m d'edificis d'ús religiós, cultural, d'espectacle públic i sanitari. Recíprocament tampoc no podran autoritzar se els usos ressenyats respecte a tota indústria legalment establerta de categoria superior a la segona, a distància menor que la in¬dicada?. No s'estableixen distàncies mínimes en cas d'establiments de segona categoria.

En l'informe rebut, el Consorci d'Educació de Barcelona exposa que la distància entre el centre i la benzinera és de 20 metres. 

Finalment, el promotor exposa que el Consorci d'Educació de Barcelona no ha donat resposta a l'escrit que hi va adreçar el mes d'abril. D'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que obliga les administracions a donar resposta en temps i forma als escrits presentats per les persones interessades, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que doni resposta a aquest escrit.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/07/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/07/2013 Districte de Sant Martí Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2013 Districte de Sant Martí Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/10/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
13/11/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/11/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
09/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
24/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/01/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Irregularitat
10/02/2014 Districte de Sant Martí Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/02/2014 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
13/02/2014 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació
19/03/2014 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/03/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/03/2014 Departament d'Interior No irregularitat
31/03/2014 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/04/2014 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
12/05/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/05/2014 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
23/05/2014 Districte de Sant Martí Irregularitat
26/05/2014 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat
22/06/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/07/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
07/09/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
06/11/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
13/01/2016 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació