En el darrer procés d'admissió d'alumnat, la zona de Sant Andreu va experimentar nivells de demanda superiors a l'oferta inicial programada pel Consorci d'Educació de Barcelona.
El Síndic recorda que, si bé el Consorci d'Educació de Barcelona ja fa diversos anys que amplia grups i ràtios en centres per poder atendre les necessitats d'escolarització, encara queden places vacants a la zona, i el nombre d'alumnat que s'incorpora a P3 tendirà a decréixer en el proper curs, de manera que la proliferació de nous grups no justifica l'obertura de noves escoles.
A més, el Síndic també recorda que, en funció de com s'apliquin, les ampliacions de ràtio i de grups poden condicionar clarament el dret dels infants a una educació de qualitat i en igualtat d'oportunitats.
La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (LODE) estableix en l'article 14 que ?tots els centres docents hauran de reunir uns requisits mínims per impartir els ensenyaments amb garantia de qualitat?, i entre aquests requisits s'hi esmenta el nombre de llocs escolars per grup i per centre.
Des d'aquesta perspectiva, les situacions que sobrepassin aquests nivells, tot i estar autoritzades pel Reial decret llei 14/2012, de 20 d'abril, tenen incidència en la qualitat de l'educació, i només es poden interpretar en l'actual context de restriccions pressupostàries.
Des de la perspectiva de la igualtat d'oportunitats, convé tenir en compte un dels possibles efectes de l'aplicació del Reial decret llei 14/2012.
El Síndic ja va constatar que les ampliacions de ràtio, en alguns municipis, constituïen una mesura que no s'aplicava amb caràcter excepcional i per a les circumstàncies específiques que preveu la norma, que ho limitava a l'escolarització d'alumnat de nova incorporació al sistema educatiu. L'aprovació del Reial decret llei 14/2012 suposarà institucionalitzar les ampliacions de ràtio abans d'iniciar el curs escolar, en el mateix període ordinari d'admissió, seguint l'ordre de les llistes d'espera. L'instrument previst en la normativa d'ampliar ràtios a partir de l'inici de curs per garantir l'escolarització equilibrada de l'alumnat amb necessitats educatives específiques en el procés d'admissió fora de termini no es podrà aplicar (o s'aplicarà de manera més limitada) en els centres que tinguin una demanda més consolidada en la preinscripció i en què s'hagin aplicat ja ampliacions de ràtio amb alumnat ordinari.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que la programació de l'oferta educativa, especialment en el cas d'ampliacions de grups i de ràtios en centres, vetlli pel compliment dels requisits mínims dels centres previstos en la normativa per garantir el dret a l'educació en condicions de qualitat.
D'altra banda, a l'hora de prendre la decisió d'ampliar grups o ràtios, el Síndic considera que la programació de l'oferta no ha d'estar només condicionada als criteris de demanda, és a dir, de crear noves places en aquells centres amb sobredemanda, sinó que ha de ponderar també els efectes que aquesta decisió genera en la qualitat i també en l'equitat del sistema.
I finalment, el Síndic també demana que, en l'aplicació del Reial decret llei 14/2012, el Departament d'Ensenyament preservi el marge d'actuació de què disposa en l'ús de les ampliacions de ràtio com a instrument per fomentar l'escolarització equilibrada de la matrícula fora de termini, tal com preveu la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació.