Resolució
Q-05248/2010 Manca d'actuació suficient de l'Ajuntament de Granollers davant diverses reclamacions per les molèsties per soroll que ocasionen les màquines de neteja de la via pública.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 03/11/2010
Data de l'últim moviment 17/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Granollers Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa el seu malestar pel soroll que a partir de les sis del matí ocasionen les màquines de neteja de la via pública cada dia de la setmana, fins i tot els festius. Manifesta que malgrat haver exposat aquesta situació al consistori en diverses ocasions, l'Ajuntament no ha endegat cap actuació tendent a minimitzar les molèsties.

Contingut

L'Ajuntament de Granollers ha aportat un informe elaborat per l'empresa concessionària del servei de neteja en el qual s'exposa: que no es generen molèsties acústiques perquè el nivell sonor de la màquina escombradora que es fa servir no supera els valors acústics d'immissió requerits per la zona; que la màquina escombradora disposa del certificat de conformitat i de la placa amb la marca CE, d'acord amb la certificació d'adequació a la Directiva 98/37/CE; que els diumenges i festius no hi ha servei de neteja al barri, llevat de comptades excepcions; que la mitjana de temps que l'immoble on viu la persona interessada rep directament les immissions sonores de la màquina escombradora varia entre els 5 i els 9 segons; i que de conformitat amb l'article 7 del Decret 176/2009 correspon als ajuntaments autoritzar el treball nocturn i la suspensió provisional dels objectius de qualitat acústica i que s'ha actuat correctament a l'hora d'establir per ordenança que les activitats de neteja de l'espai públic se situïn entre les 6 i les 22 hores.

D'acord amb aquesta informació, el Síndic indica que de conformitat amb l'article 21.1 de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, correspon als ajuntaments elaborar i aprovar ordenances reguladores de la contaminació acústica en el marc de la Llei i la normativa que la desenvolupa sense que en cap cas aquestes ordenances puguin reduir les exigències i els paràmetres de contaminació acústica establerts pels annexos de la Llei.

En concret, l'article 15.2 de la Llei 16/2002 estableix que l'emissió sonora de la maquinària que s'utilitza en les obres públiques i en les construccions s'ha d'ajustar a les prescripcions que estableix la normativa vigent, d'acord amb la Directiva 2000/14, de 8 de maig, que regula les emissions sonores a l'entorn produïdes per les màquines d'ús a l'aire lliure i les normes complementàries.

Tenint en compte que el document que adjunta l'empresa concessionària no és un certificat de conformitat d'acord amb la Directiva 200/14/CE, sinó amb la Directiva 98/37/CE, que ha estat derogada, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Granollers que requereixi a l'empresa que acrediti l'adequació de les màquines al que estipula la directiva vigent, que regula les emissions sonores de l'entorn produïdes per les màquines d'ús a l'aire lliure i les normes complementàries.

Quant a l'horari en què es desenvolupa l'activitat, l'empresa concessionària es basa en l'article 7 del Decret 173/2009 per justificar que l'Ajuntament autoritzi que aquesta activitat es dugui a terme entre les 6 i les 22 hores, en tant que és aquesta administració a qui li correspon autoritzar el treball nocturn i suspendre provisionalment els objectius de qualitat acústica.

El Síndic assenyala que l'article 15.3 de la Llei 16/2002 fixa entre les 8 i les 20 hores l'horari de funcionament de la maquinària utilitzada en els treballs de la via pública, llevat de les obres urgents, les que es fan per raons de necessitat o perill i les que no es puguin fer durant el dia. A més a més, el treball nocturn (el que es duu a terme de 23 a 7 hores) ha de ser expressament autoritzat. Ateses les característiques de l'activitat objecte de queixa, sembla evident que aquesta activitat es pot desenvolupar íntegrament en horari diürn, i per això el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Granollers que estudiï canviar l'horari de les tasques de neteja per situar-les íntegrament entre la franja diürna i la vespertina.

Finalment, pel que fa als nivells d'immissió acústica en l'ambient exterior, el Síndic constata que l'informe de l'empresa concessionària és un mesurament d'autocontrol, que el que ha mesurat és l'activitat de l'empresa situada en el polígon industrial sense receptors d'ús sensible al soroll, amb un punt de mesura situat a l'empresa de manera que no acredita el compliment dels objectius de qualitat acústica en l'ambient exterior.

Per tant, tenint en compte que l'Ajuntament de Granollers és el garant de la protecció envers el soroll, el Síndic li suggereix que encarregui un mesurament acústic per determinar amb certesa el compliment dels valors límit d'immissió en l'ambient exterior produïts per l'activitat a l'habitatge de la persona interessada, i que demani, si li cal, el suport de la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat o del Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/01/2011 Ajuntament de Granollers Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2011 Ajuntament de Granollers Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/04/2011 Ajuntament de Granollers Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/05/2011 Ajuntament de Granollers Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/09/2011 Ajuntament de Granollers Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/10/2011 Ajuntament de Granollers Resolució