Resolució
Q-05261/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona a una reclamació relativa a la prestació d'un servei funerari

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 03/11/2010
Data de l'últim moviment 31/07/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a una reclamació relacionada amb la prestació d'un servei funerari. En la seva reclamació, el promotor es queixava de la informació rebuda sobre el cost del servei.

Contingut

Tal com s'assenyala en l'informe de Serveis Funeraris de Barcelona, aquesta empresa pública va donar una primera resposta a la reclamació de la persona interessada. Tanmateix, la persona interessada va manifestar el seu desacord amb la resposta rebuda mitjançant l'escrit de 8 de juny de 2010. 

En aquest sentit, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Barcelona el deure de donar resposta a les peticions i reclamacions que els ciutadans adrecin a les administracions públiques, el qual forma part del dret dels ciutadans a una bona administració, recollit a l'article 22 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

Per tant, cal donar resposta expressa a l'escrit del promotor de 8 de juny de 2010, amb indicació dels motius pels quals es desestima la reclamació, en els termes que figuren en l'informe que ens heu facilitat o els que estimeu oportuns. Addicionalment, la notificació de la resolució d'aquella reclamació hauria d'indicar també els recursos que la persona interessada pot formular-hi en contra i els terminis per formalitzar-los. 

D'altra banda, pel que fa al fons de la reclamació plantejada, el Síndic destaca que, en la mesura que és obligació de l'empresa funerària informar l'usuari sobre la relació de serveis i preus que ofereix abans de formalitzar la contractació del servei, aquesta hauria d'adoptar mesures per acreditar el compliment d'aquesta obligació i evitar controvèrsies amb relació a aquest extrem com la que ha motivat aquesta queixa. 

En aquest sentit, una bona pràctica per evitar aquestes situacions podria ser incorporar al model de contractació una manifestació expressa i clara de l'usuari en el sentit que havia rebut aquella informació abans de contractar el servei. 

Posteriorment, l'Ajuntament ha informat que ha acceptat el suggeriment del Síndic, en el sentit de donar resposta expressa a l'escrit del promotor i resoldre la reclamació amb indicació dels recursos que s'hi podien formular en contra i els terminis per fer-ho. 

Tot i això, més enllà d'aquest cas singular objecte de queixa, i per evitar controvèrsies sobre la informació facilitada als familiars sobre el catàleg de serveis i les tarifes, el Síndic reitera el seu suggeriment d'incorporar al model de contracte una manifestació de l'usuari que indiqués de forma clara i destacada que havia rebut aquella informació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/11/2010 Barcelona Serveis Municipals (B:SM) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2011 Barcelona Serveis Municipals (B:SM) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/03/2011 Barcelona Serveis Municipals (B:SM) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/04/2011 Gerència de Serveis Generals i Coordinació Territorial Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/11/2011 Barcelona Serveis Municipals (B:SM) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/03/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/05/2012 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/05/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució
31/07/2012 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat