Resolució
Q-05262/2014 Queixa relativa a les necessitats educatives d'una menor que pateix un trastorn del desenvolupament psicomotor, secundari a cromosomopatia

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 07/07/2014
Data de l'últim moviment 17/08/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa exposa que la seva filla pateix un trastorn del desenvolupament psicomotor, secundari a cromosomopatia, i que ha rebut atenció al centre de desenvolupament infantil i d'atenció precoç (CDIAP) de la zona fins l'inici d'escolarització especial. 

Durant el curs escolar 2012-2013, la menor estava escolaritzada a l'escola especial Can Vila, de Mollet del Vallès, però el mateix centre va proposar l'escolarització compartida a l'escola ordinària Federico García Lorca. Durant el curs 2013-2014 la menor va començar a assistir al nou centre els dimecres al matí i, atès que tenia una evolució positiva, el gener de 2014 l'EAP va proposar incrementar la seva assistència al centre un dia més, els dimarts. 

Tot i això, recentment l'EAP ha comunicat a la promotora que el proper curs 2014-2015 la menor només anirà un matí a l'escola Federico Garcia Lorca, malgrat el seu progrés, amb la qual cosa la promotora no està d'acord.

Contingut

El Síndic recorda que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, recull en els articles 2 i 3 tant la inclusió escolar com a principi rector del sistema educatiu com el dret de qualsevol alumne a rebre una educació integral, i estableix en l'article 81 que, d'acord amb el principi d'escola inclusiva, tots els alumnes tenen dret a participar en els entorns escolars ordinaris, independentment de llurs condicions i capacitats. Els infants amb necessitats educatives especials, doncs, tenen dret a gaudir de les mateixes oportunitats educatives que qualsevol altre infant escolaritzat, i a fer-ho en centres ordinaris amb caràcter general.

A més, convé recordar que la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets dels infants ja establia l'any 1989 que els infants, fos quina fos la seva condició, i sense discriminació, han de tenir garantit el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats (art. 2 i 28). Respecte al dret a l'educació, la Convenció preveu en l'article 24 que els estats assegurin que les persones amb discapacitats no són excloses del sistema general d'educació per raons de discapacitat, ?que tinguin accés a l'escola primària i secundària en règim d'inclusió, qualitat i gratuïtat en igualtat de condicions que la resta d'infants de la seva comunitat? i ?que les persones amb discapacitats reben el suport necessari dins del sistema educatiu general, per tal de facilitar la seva educació efectiva?.

La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, només posa límits al dret a l'educació inclusiva als alumnes que, un cop avaluades llurs necessitats educatives i els suports disponibles, no poden ser atesos en centres ordinaris i s'han d'escolaritzar en centres d'educació especial per garantir la seva atenció adequada, d'acord amb el seu interès superior. 

D'acord amb el que estableix l'informe del Departament d'Ensenyament, la dotació actual de l'escola Garcia Lorca no garanteix l'atenció adequada de les necessitats educatives especials d'aquesta alumna dos dies per setmana. Tot i això, l'educació inclusiva és un dret, sempre que es pugui exercir amb plenes garanties en entorns escolars ordinaris, si convé amb la provisió addicional de recursos específics per atendre adequadament les necessitats educatives especials de l'alumnat. 

Des d'aquesta perspectiva, doncs, cal valorar si l'EAP descarta ampliar a dos dies l'escolarització en el centre ordinari d'aquesta alumna a causa d'una suposada dotació insuficient de la mestra d'educació especial de què disposa aquest centre, o a causa de la necessitat d'un treball específic que només pot ser dut a terme per professionals especialitzats en un entorn especial, condicions que només el centre d'educació especial pot proveir.   

Per tant, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que valori si l'ampliació de la dotació de la mestra d'educació especial faria possible l'escolarització de l'alumna un segon dia a l'escola Garcia Lorca amb garanties d'atenció adequada de les seves necessitats educatives especials. En cas afirmatiu, li demana que faci efectiu aquest suport i ampliï la modalitat d'escolaritat compartida a dos dies per setmana. I en cas negatiu, li demana que l'informi per quin motiu no seria suficient una major dotació de la mestra d'educació especial, i quina dotació de professionals seria necessària al centre ordinari per ampliar a dos dies per setmana l'escolarització compartida, que no és possible proveir.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/07/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/09/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/11/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
12/01/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/02/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
13/02/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
31/03/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
07/04/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
17/04/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
02/06/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/07/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
13/08/2015 Departament d'Ensenyament No irregularitat
14/08/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament al Maresme-Vallès Oriental No irregularitat
17/08/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat