Resolució
Q-05285/2012 Disconformitat amb el fet que hi hagi un solapament entre els terminis de preinscripció universitària i els terminis de reclamació, sol·licitud de doble correcció de les proves d'accés a la universitat i resolució d'aquestes sol·licituds

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Estudis universitaris i recerca
Data d'inici 20/07/2012
Data de l'últim moviment 25/04/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que hi hagi un solapament entre els terminis de preinscripció universitària i els terminis de reclamació, sol·licitud de doble correcció de les proves d'accés a la universitat (en endavant PAU) i resolució d'aquestes sol·licituds que, a la pràctica, actua com a mesura dissuasòria.

Exposa que, atesos aquests terminis, a la pràctica una persona que ha obtingut pitjor qualificació a les PAU té dret a accedir primer al grau i a la universitat escollits i, per tant, a escollir les optatives i els horaris de les assignatures que desitja, que una altra persona que hagi obtingut una nota millor però hagi presentat reclamació i sol·licitud de doble correcció de les PAU.

Així, segons el calendari de la convocatòria ordinària de les PAU de juny de 2012, les sol·licituds de reclamació i doble correcció es podien presentar el dia 5 de juliol, s'obtenien els resultats el dia 13 de juliol i s'obria un nou termini per presentar reclamacions a la doble correcció els dies 16, 17 i 18 de juliol, que finalment es resoldrien el 20 de juliol.

Els terminis de preinscripció universitària 2012 per a la convocatòria de juny tenen com a data de primera assignació el 12 de juliol, tot i que per al tràmit d'assignació definitiva s'està a l'espera del resultat de la reclamació i doble correcció de les PAU que entren en primera preferència. La segona assignació es fa el 26 de juliol.

Contingut

Un cop analitzada tota la documentació de què es disposa, el Síndic conclou que, efectivament, els estudiants que opten per sol·licitar una reclamació i doble correcció dels resultats obtinguts a les proves d'accés a la universitat accedeixen al procés de matrícula universitària uns dies més tard que els seus companys que no ho han fet, en cas de ser assignats en la seva primera preferència, i que algunes universitats assignen horaris, assignatures i campus per ordre de matrícula, i prioritzen els estudiants que han accedit a la primera preferència després de la primera assignació i no a la definitiva.

En aquest sentit, el Síndic entén que, encara que el disseny del procés de reclamació contra els resultats de les proves d'accés a la universitat derivi d'una regulació estatal que s'accepta i s'adopta en el marc de Catalunya, el calendari de preinscripció i matrícula universitàries l'adopta la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya i també correspon al Consell Interuniversitari de Catalunya i al Departament en matèria d'universitats coordinar i garantir que el procés d'accés a les universitats públiques es dugui a terme amb respecte als principis de publicitat, igualtat, mèrit i capacitat.

Així, si el calendari disposat no permet que a les assignacions es tinguin en compte els resultats de les proves PAU amb la resolució de les sol·licituds de doble correcció i reclamació possibles, caldrà que aquest calendari s'adapti a aquests terminis.

D'altra banda si entre la primera assignació i l'assignació definitiva, després dels resultats de les reclamacions i dobles correccions de les proves d'avaluació per a l'accés a la universitat, s'inicia el procés de matriculació a les universitats i aquestes, fent ús de l'autonomia universitària i la gestió d'aquest procés, assignen assignatures optatives, campus i horaris a les persones que primerament fan la matrícula sense respectar les qualificacions obtingudes, el Síndic entén que es vulnera el principi d'igualtat, mèrit i capacitat en aquest procés. I és funció del Consell Interuniversitari de Catalunya i del Departament intervenir-hi.

El Síndic entén que aquesta gestió forma part de l'autonomia universitària, però si a la pràctica es veuen conculcats els principis de mèrit, capacitat i igualtat en l'accés, és funció del Consell Interuniversitari de Catalunya i del Departament en matèria d'universitats supervisar aquest procés i coordinar-lo per tal que no es presentin disfuncions com les que s'exposen en les queixes que versen sobre aquesta qüestió.

Així, el Síndic suggereix al Departament d'Economia i Coneixement:

- Que agiliti el procés de resolució de les sol·licituds de reclamació i doble correcció dels resultats de les qualificacions obtingudes a les PAU.

- Que adapti el calendari de preinscripció i matrícula universitàries per al curs vinent als terminis necessaris i establerts per la normativa vigent per sol·licitar i resoldre les sol·licituds de reclamació i doble correcció presentades per aquells estudiants que, independentment del resultat obtingut, considerin incorrecta l'aplicació dels criteris generals d'avaluació i específics de la correcció, a fi d'evitar greuges comparatius respecte dels estudiants que no hagin optat per acollir-se a aquesta possibilitat.

- Que vetlli perquè en el procés d'accés i matrícula a la universitat es respectin els principis de mèrit, capacitat, igualtat i publicitat fins al final, no només en l'accés a la preferència d'acord amb la qualificació obtinguda després de resoldre's el procés de reclamació contra les proves de les PAU, sinó també per accedir a l'elecció d'horaris, assignatures optatives i de lliure elecció i, si escau, campus escollit per cursar els estudis.

- Que es garanteixi la informació acurada i detallada sobre el procés, els terminis i les possibilitats de presentar reclamació i sol·licitud de doble correcció contra els resultats de les proves d'accés a la universitat en cas que l'estudiant així ho consideri.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/08/2012 Secretaria General del Consell Interuniversitari de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/09/2012 Secretaria General del Consell Interuniversitari de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/11/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament d'Economia i Coneixement Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/01/2013 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/02/2013 Departament d'Economia i Coneixement Resolució
25/04/2013 Departament d'Economia i Coneixement Seguiment finalitzat