La promotora de la queixa manifesta que va presentar la sol·licitud de preinscripció pel seu fill en una escola de Deltebre que està ubicada davant del seu domicili, però va quedar tercer en llista d'espera. Posteriorment, va presentar recurs d'alçada en què al·legava tres possibles empadronaments falsos, arran del qual es va denegar la plaça per falsedat documental i frau intencionat a dos dels alumnes.
Segons diu, al tercer alumne no se li va denegar la plaça perquè no es van detectar moviments irregulars a l'empadronament. Sembla que aquest alumne està empadronat des del naixement a casa dels avis. En conseqüència, el fill de la promotora ha quedat el primer a la llista d'espera.
A criteri del Síndic, quan hi ha una denúncia de frau en l'al·legació del criteri de proximitat, la Comissió de Garanties d'Admissió ha de sol·licitar la comprovació de les dades padronals aportades a l'ajuntament corresponent, que al seu torn ha de verificar que el domicili padronal es correspon a la residència habitual de les persones denunciades. Per tant, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Deltebre que participa a la Comissió de Garanties d'Admissió i li demana, d'una banda, que en cas de denúncies de frau en l'empadronament a efectes del procés d'admissió d'alumnat faci les comprovacions necessàries per determinar si el domicili padronal de les persones denunciades es correspon amb la residència habitual i iniciï la baixa d'ofici per inscripció indeguda al padró en cas d'irregularitat; i d'altra banda, que en cas de frau coordini les seves actuacions amb la Comissió de Garanties d'Admissió a fi que aquesta pugui aplicar l'apartat 5.4 de la Resolució ENS/260/2014, de 7 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula d'alumnes als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2014-2015, que estableix que la falsedat o el frau en les dades al·legades comporta la invalidació dels drets de prioritat que puguin correspondre.
La sol·licitud per part de la Comissió de Garanties d'Admissió de la comprovació de la residència de les persones denunciades s'hauria d'haver produït en el moment en què la persona interessada va presentar la denúncia de fraus. En aquest sentit, el Síndic demana a l'Ajuntament de Deltebre, com a membre de la Comissió de Garanties d'Admissió, per quin motiu no es va produir aquesta petició i comprovació.
Pel que fa a l'alumne que està empadronat a casa l'àvia des del naixement, el Síndic recorda que el compliment del criteri de proximitat en el procés d'admissió d'alumnat s'acredita amb les dades padronals, i que el domicili padronal s'ha de correspondre amb la residència habitual, d'acord amb el que estableix el Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de població i demarcació territorial de les entitats locals. D'acord amb la informació facilitada per l'Ajuntament de Deltebre, hi ha indicis que aquest infant no té com a residència habitual el domicili dels avis, on consta empadronat. De fet, segons l'informe policial, el menor no viu en aquest domicili, tot i que hi passa hores.
Des d'aquesta perspectiva, doncs, el Síndic demana a l'Ajuntament de Deltebre, duna banda, que comprovi de nou les dades padronals d'aquest alumne a fi de determinar si el domicili padronal es correspon amb la seva residència habitual; i de l'altra, que, en cas d'irregularitat, iniciï el procediment de baixa d'ofici per inscripció indeguda al Padró d'habitants, tal com preveu el Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, i informi d'aquesta circumstància i del resultat del procediment el Departament d'Ensenyament.