Resolució
Q-05308/2010 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement de grau de disminució.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 05/11/2010
Data de l'últim moviment 03/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor explica que el dia 16 de gener de 2009 va presentar una sol·licitud de reconeixement del seu grau de disminució al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), i que encara no n'ha obtingut cap resposta.

Contingut

L'anterior DASC exposa els motius del retard en la tramitació d'aquest expedient de qualificació del grau de disminució i les mesures que ha adoptat per prioritzar la tramitació d'aquest tipus d'expedients en circumstàncies determinades.

Davant d'aquesta informació, el Síndic reitera les consideracions que ja ha fet en altres ocasions sobre aquesta qüestió, especialment pel que fa a la necessitat d'adoptar mesures realment eficaces per resoldre aquestes mancances. 

En aquests assumptes, a més, cal tenir en compte que en tots els casos s'ha superat en excés el termini establert normativament per emetre una resolució un cop presentades les sol·licituds de reconeixement o de revisió de grau de discapacitat, i no s'ha fixat encara data de valoració.

Així, el Síndic recorda que, d'acord amb la legislació vigent, les administracions públiques tenen el deure de complir els terminis màxims de resolució previstos en cada cas, i que aquest és un principi bàsic del procediment administratiu i d'una bona administració. 

Aquest deure s'emmarca en els principis d'eficàcia i celeritat que han de regir l'actuació administrativa. Per tant, sempre amb les degudes garanties, cal agilitar tant com sigui possible la instrucció dels procediments, i resoldre'ls en el termini més breu possible, però en tot cas dins del màxim establert reglamentàriament. 

De conformitat amb el que s'ha exposat, el Síndic recorda a l'actual Departament de Benestar Social i Família el deure de l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments administratius, i de fer-ho dins dels terminis màxims establerts. I consegüentment, amb relació a aquest cas concret, reitera la necessitat que adopti les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació de les sol·licituds, de manera que es resolguin els procediments en el termini més breu possible.

Finalment, el Síndic recorda que és molt important que una persona amb alguna discapacitat rebi, com més aviat millor, la resolució en què s'estableix el seu grau de disminució, ja que d'aquest grau depèn la seva possibilitat d'accedir a un plec de prestacions i mesures compensatòries que li permetin millorar la seva qualitat de vida mitjançant ajudes destinades a fomentar la seva integració social i el desenvolupament de la pròpia autonomia.

En data 17 de maig de 2011, el Departament de Benestar Social i Família ha informat que ja s'ha dictat la resolució del grau de discapacitat de la persona interessada per la qual se li reconeix el 76% de discapacitat amb efectes des del dia 16 de gener de 2009.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/11/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)

Expedients Relacionats

Q-04627/2010