Resolució
Q-05374/2008 Manca de resposta i d'actuació de l'Ajuntament de Barcelona davant les reclamacions per les molèsties d'un apartament turístic.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 09/12/2008
Data de l'últim moviment 07/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor demana la intervenció del Síndic per una suposada manca d'actuació suficient de l'Ajuntament de Barcelona davant les seves reclamacions per les molèsties que ocasionen els ocupants d'un pis veí de la seva finca.

Sembla que aquest apartament és llogat per dies o setmanes a turistes, i el seus ocupants habituals són gent jove.   

Les reclamacions davant d'aquest ajuntament daten, com a mínim, des del gener de 2006, sense que fins ara consti cap resposta per part d'aquesta administració municipal ni cap actuació dirigida a comprovar i, si escau, corregir una situació no desitjable.

Contingut

En una primera resposta a la petició d'informació del Síndic, l'Ajuntament va comunicar que aquest habitatge no disposava de llicència per desenvolupar l'activitat d'habitatge turístic, i afegia que de les inspeccions fetes -i s'aportava una acta de la Guàrdia Urbana de novembre de 2008- no s'havia constatat el seu ús turístic ja que el resultat de les inspeccions sempre havia estat negatiu.

El Síndic recorda que en la darrera petició d'informació, de 22 de gener de 2010, tenint en compte els comentaris fets pel promotor de la queixa, va demanar i suggerir que s'ampliessin les corresponents indagacions sobre el règim d'ús comercial de l'habitatge esmentat, i assenyalava un web en què podia ser que es fes publicitat de l'habitatge objecte de queixa.  

En la informació municipal ara rebuda es diu que el problema ha estat solucionat amb el canvi de llogaters i que des de fa un temps ja no es té constància de noves reclamacions per molèsties. També es tramet una còpia de l'acta de la inspecció duta a terme el 21 d'octubre de 2009, és a dir, en una data anterior a l'enviament de la primera resposta -11 de novembre de 2009- i en què es deia que el resultat de les inspeccions sempre havia estat negatiu. No sembla, doncs, que s'hagi fet cap altra comprovació, tal com el Síndic suggeria en el seu darrer escrit. Només consta un comentari de resultat negatiu sobre la consulta del web que s'indicava, en què si bé no s'identifica l'habitatge en qüestió, tampoc no és pot descartar que el que allà apareix sigui l'habitatge objecte de queixa. 

Contràriament a les afirmacions fetes quant a la constància de l'ús turístic o a l'absència de molèsties, en l'acta ara rebuda de la inspecció feta el 21 d'octubre de 2009 es fan constar circumstàncies que més aviat abonen els indicis d'un ús turístic d'aquest habitatge.

Així, en l'acta es fa constar que les inquilines que eren a l'habitatge en aquell moment, van ensenyar un contracte amb arribada el 19 d'octubre de 2009 i sortida el següent dia 25, és a dir, de només sis dies.

Segons manifesta la representant de la propietat, "els contractes que se signen estan determinats per les necessitats que tinguin els possibles inquilins, és a dir, que poden ser per dies, mesos o anys ".

El Síndic entén que aquests són indicis suficients que avalen l'ús realment turístic de l'habitatge. Malgrat això, la conclusió municipal, en el primer dels informes, és que no s'ha pogut demostrar aquest ús turístic, i en la darrera resposta, de juliol de 2010, no es fa cap comentari sobre aquests indicis. Les contradiccions són evidents, a no ser que es desconegui la totalitat de les circumstàncies que hi concorren.

Quant a l'observació feta en el darrer informe municipal que des de ja fa un temps no es consten noves reclamacions del denunciant, el Síndic indica que el promotor ha fet saber que, finalment, ha hagut de marxar de l'habitatge, obligat per les molèsties ocasionades per l'activitat turística. Per tant, aquesta seria l'explicació de l'absència de noves reclamacions.

En conseqüència, s'entén que de la informació facilitada es dedueix un evident ús turístic de l'habitatge i hi ha una contradicció clara o una interpretació errònia entre el que consta a l'acta de la inspecció i el que finalment s'informa al Síndic.

Per tant, el Síndic demana al consistori que aclareixi quin és l'ús real de l'habitatge esmentat, i suggereix que es faci una inspecció actual que ho verifiqui. També suggereix que es prenguin les mesures disciplinàries adequades, en tractar-se d'un habitatge sense llicència per a l'ús turístic i tenint en compte que el Pla d'usos de Ciutat Vella no permet noves activitats d'aquest tipus.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/01/2009 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/10/2009 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2009 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/11/2009 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2010 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/09/2010 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2010 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2011 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/03/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/10/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge- DOGC.5044 (09/01/2008)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)