Resolució
Q-05406/2011 Presumptes irregularitats en el sorteig per a l'accés a les escoles bressol de Montcada i Reixac.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 02/09/2011
Data de l'últim moviment 27/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Montcada i Reixac Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa denuncia presumptes irregularitats en el sorteig per a l'accés a les escoles bressol del municipi de Montcada i Reixac. 

La persona interessada al·lega que, arran de la metodologia que es va utilitzar per al sorteig, les diferents sol·licituds no tenien les mateixes oportunitats d'obtenir plaça. També exposa que ha presentat un recurs per anul·lar el sorteig.

Contingut

Després d'estudiar el contingut de l'informe de resposta tramès per l'Ajuntament de Montcada i Reixac, el Síndic ha fet arribar a l'Ajuntament de Montcada i Reixac les consideracions següents:

1. El Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, estableix en l'article 2, entre d'altres aspectes, que "el dret a l'educació es regeix pels principis d'equitat, igualtat, integració i cohesió social". 

La Resolució ENS/226/2011, d'1 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els ensenyaments sostinguts amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Ensenyament, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults, per al curs 2011-2012, estableix en l'annex 5 que el sorteig ha de ser operatiu i el procediment de desempat, que inclou l'assignació de número aleatori i el sorteig, ha de ser raonablement equiprobable.

Les persones interessades exposaven en el seu escrit de queixa que el procediment d'admissió a les escoles bressol corresponent al curs 2011/2012 vulnerava el principi d'equitat, atès que el sorteig no era equiprobable.

Sobre aquest assumpte, val a dir que les probabilitats reals d'obtenir plaça depenen, en part, de les vacants existents, dada que el Síndic no coneix en el cas objecte de queixa. Amb tot, d'acord amb el procediment que es volia seguir, la probabilitat que el número de desempat resultant del sorteig coincidís amb el número de sol·licitud difereix substancialment en funció de la ubicació del número de sol·licitud de les persones participants. Les sol·licituds amb número entre el 200 i el 208 tenien més probabilitats que el número de desempat coincidís amb el número de sol·licitud i, conseqüentment, també tenien més probabilitats d'obtenir plaça. 

Així doncs, el procediment previst no garantia l'equiprobabilitat amb totes les sol·licituds, i no acomplia el requeriment d'equiprobabilitat previst per la normativa.

2. Alhora, val a dir que la Resolució ENS/226/2011, d'1 de febrer, estableix en l'annex 5 que, per al cas de les llars d'infants, "per tal de desempatar les sol·licituds en cas d'empat de manera que el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable, es podrà optar, un cop assignada plaça als alumnes amb puntuacions superiors, per introduir en una bossa els noms dels alumnes que tinguin la puntuació a desempatar i treure tants noms com places vacants restin, o bé per utilitzar un procediment anàleg al que s'utilitza als Serveis Centrals del Departament d'Educació, descrit anteriorment. En aquest darrer cas, el nombre de xifres a extreure serà, com a mínim, de tres més que el nombre de xifres del total de sol·licituds rebudes."

Segons la informació de què es disposa, l'Ajuntament de Montcada i Reixac no va seguir un procediment anàleg al que utilitzen els Serveis Centrals del Departament d'Ensenyament. Cal tenir present, a més, que la normativa preveu la possibilitat d'utilitzar un procediment anàleg sempre que "el sorteig sigui operatiu i raonablement equiprobable". 

Per tant, el Síndic no considera que el procediment seguit respongui al que recull la Resolució ENS/226/2011, d'1 de febrer.

En aquest sentit, i de cara a propers cursos escolars, el Síndic demana a l'Ajuntament de Montcada i Reixac que empri un procediment que garanteixi l'equiprobabilitat del sorteig, tal com preveu la normativa que regula l'admissió d'alumnat.

3. En el seu escrit, l'Ajuntament fa esment a la transparència del procés i al fet que les normes que regulaven el sorteig eren conegudes abans que aquest tingués lloc, i que ningú no hi va presentar esmenes. Amb tot, no s'esmenta per mitjà de quin procediment es van fer públiques aquestes normes i en quina data. 

Amb tot, el Síndic considera que fer pública una pràctica que no s'ajusta a la norma no eximeix l'Administració de complir la norma, i, si bé aquesta resolució no posa en dubte ni la transparència del procés ni cap mala intencionalitat per part de l'administració afectada, el procediment seguit per al sorteig no compleix la normativa d'admissió d'alumnat.

4. El Síndic considera que a hores d'ara és complicat restituir la situació de dret vulnerada a les persones afectades per la no-equiprobabilitat del sorteig, perquè si aquest es declara nul també s'estaria generant un greuge a les persones que han obtingut plaça i que ja han organitzat el seu temps a partir d'aquesta prestació de servei.

Alhora, però, el Síndic desconeix el nombre d'alumnat que no ha estat admès a les escoles bressol municipals, i si és possible restituir els drets vulnerats a partir d'alguna mesura compensatòria (ampliacions de ràtio, etc.). En aquest sentit, demana a l'Ajuntament de Montcada i Reixac que estudiï de manera individual possibles mesures que restitueixin els drets vulnerats. 

5. Finalment, cal tenir present que hi ha la possibilitat que l'Administració rescabali les persones a les quals s'ha vulnerat un dret i s'ha causat algun dany econòmic. En aquest sentit, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú,quan es refereix a la responsabilitat patrimonial de les administracions públiques, estableix en l'article 139 que "els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, tret dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics". 

Aquest procediment en matèria de responsabilitat patrimonial es pot iniciar d'ofici o per reclamació de les persones interessades (en el termini d'un any des del moment en què es produeix la presumpta vulneració d'un determinat dret).

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/09/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/11/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/12/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/12/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Ajuntament de Montcada i Reixac Resolució
27/12/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
RESOLUCIÓ ENS/226/2011, d'1 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els ensenyaments sostinguts amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Ensenyament, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults, per al curs 2011-2012. - DOGC.5811 (04/02/2011)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)

Expedients Relacionats

Q-03425/2011
Q-03430/2011
Q-03664/2011