Resolució
Q-05425/2009 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'un recurs contra la denegació de l'ajut per part múltiple de la convocatòria parcial de l'any 2009.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 19/11/2009
Data de l'últim moviment 16/12/2010
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa amb relació a l'Ordre ASC 363/2009 de convocatòria parcial per a l'any 2009, per a la concessió dels ajuts a les famílies amb fills i filles a càrrec.

Segons informa la promotora de la queixa, és mare de bessons, nascuts al març de 2007. Durant els anys 2007 i 2008 ha estat beneficiària de les prestacions per part múltiple. A diferència de l'any anterior, en què va rebre un full de comunicació de modificació de dades, aquest any no ha rebut cap tipus de comunicació del procediment de tramitació de la prestació esmentada. 

Per aquest motiu, entre el mes d'agost i novembre va intentar posar-se en contacte telefònic amb el Departament d'Acció Social i Ciutadania  (en endavant DASC) per informar-se, sense aconseguir-ho. Finalment, el 4 de novembre va aconseguir parlar amb un funcionari d'aquest departament, el qual la va informar del següent:

En primer lloc, l'única forma de difusió d'aquest ajut ha estat mitjançant la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

En segon lloc, el termini de presentació de les sol·licituds per a la convocatòria per a l'any 2009 finalitzava el 31 d'octubre de 2009.

I en tercer lloc, atès que havia transcorregut el termini, la seva única solució era presentar un recurs. 

Un cop va poder reunir tota la documentació requerida, el 9 de novembre de 2009 va presentar un recurs de queixa davant del DASC pels motius exposats anteriorment, sense que a hores d'ara n'hagi rebut cap resposta.

Contingut

La Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania tramet els corresponents informes relatius a les diverses queixes presentades davant del Síndic relacionades amb problemes amb la percepció de l'ajut per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar, corresponent a la convocatòria de l'any 2009. 

Als informes de resposta, la Secretaria refereix que les queixes plantejades al Síndic són conseqüència de l'important canvi en el procediment de concessió per a l'atorgament dels ajuts sotmesos a nivell d'ingressos de la unitat familiar, portat a terme a partir de l'aprovació del Decret 151/2009, de 29 de setembre, tant pel que fa als ajuts per part, adopció, tutela o acolliment múltiple, com pel que fa a l'ajut per adopció internacional. Aquests canvis suposen que els ajuts econòmics resten sotmesos al règim de subvenció i s'atorguen en estricta concurrència competitiva i disponibilitat pressupostària. En aquest sentit, el règim de subvenció requereix la publicació de convocatòria i l'establiment d'un període de sol·licitud limitat perquè, un cop finalitzat, es puguin valorar les sol·licituds i establir l'ordre de prelació.

Respecte a això, la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania explica que s'impulsen dues prestacions universals i dos ajuts econòmics sotmesos a nivells d'ingressos adreçats a famílies amb infants a càrrec.

1. Les prestacions econòmiques esmentades són universals, estan configurades com a drets subjectius i són les següents:

1a) La prestació econòmica de caràcter universal per infant a càrrec adreçada a les famílies amb infants menors de tres anys i a les famílies nombroses o monoparentals amb infants menors de sis anys. El pagament d'aquesta prestació es porta a terme d'ofici excepte en el cas de la primera anualitat, en què que cal presentar l'imprès normalitzat corresponent.

1b) La prestació econòmica de caràcter universal per part, adopció, tutela o acolliment múltiple destinada a les famílies que hagin tingut un part múltiple o bé hagin adoptat, tutelat o acollit dos o més infants de manera simultània. El pagament d'aquesta prestació es porta a terme en un sol cop, coincidint amb l'any natural en què s'ha produït el naixement, l'adopció, la tutela o l'acolliment. Per sol·licitar-la cal presentar el mateix imprès que la prestació econòmica universal per infant a càrrec.

La regulació d'aquestes prestacions es va portar a terme en el 2009 a través de l'Ordre ASC/258/2009, de 21 d'abril, i a partir de l'1 de gener de 2010 les convocatòries es regeixen directament pel Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol de suport a les famílies.

Aquestes dues prestacions no depenen del nivell de renda de la unitat familiar i són compatibles amb els ajuts que atorga la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania.

2. Els ajuts econòmics estan sotmesos a nivell d'ingressos de la unitat familiar i són els següents:

2a) Ajut econòmic per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar.

Aquests ajuts són per a les famílies en què s'hagi produït un part, una adopció, una tutela o un acolliment múltiple i que tinguin un determinat nivell d'ingressos. Cal sol·licitar-los, d'acord amb els terminis que estableix la convocatòria corresponent, amb l'imprès normalitzat específic.

2b) Ajut econòmic per adopció internacional sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar

Aquests ajuts són per a les famílies que adoptin un o diversos infants procedents d'un altre país i compleixin els requisits que s'estableixen per fer front a les despeses derivades dels tràmits necessaris per a una adopció internacional. L'ajut s'atorga per família, independentment del nombre d'infants adoptats simultàniament. Cal sol·licitar-lo, d'acord amb els terminis que estableixi la convocatòria corresponent, amb l'imprès normalitzat específic.

La Secretaria fa referència que la regulació del reconeixement i l'atorgament d'aquests ajuts s'ha portat a terme el 2009 mitjançant la publicació de dues convocatòries. Així els naixements, adopcions, tuteles i acolliments múltiples o adopcions internacionals -amb termini fins al 30 de setembre del 2009- es van regular en l'Ordre ASC/363/2009, de 21 de juliol. Pel que fa als naixements, adopcions, tuteles i acolliments o adopcions internacionals -amb termini de l'1 d'octubre al 31 de desembre de 2009- es van regular en l'Ordre ASC/310/2010, de 13 de maig, i es va obrir convocatòria per mitjà de la Resolució ASC/1679/2010, de 14 de maig.

Respecte al 2010, el 2 de juliol es va publicar la Resolució ASC/2177/2010, de 23 de juny, per la qual s'obre convocatòria per a la concessió dels ajuts econòmics sotmesos a nivell d'ingressos de la unitat familiar, per a les famílies en què s'hagi produït un part, adopció, tutela o acolliment múltiple o una adopció internacional fins al 30 de juny de 2010. 

Exposa que una novetat important que ha afectat la regulació dels ajuts a partir de 2009 ha estat que aquests es regulen en règim de subvencions i s'atorguen per concurrència competitiva i disponibilitat pressupostària. És a dir, les sol·licituds valorades positivament perquè compleixen els requisits econòmics d'accés establerts en la convocatòria es puntuen segons criteris de renda ponderada i de diverses circumstàncies de la unitat familiar regulades en la mateixa Ordre. La puntuació serveix per establir els criteris de prioritat en l'atorgament dels ajuts i en determina la concessió o no de manera ordenada fins que s'exhaureixi el límit pressupostari previst.

Per a la convocatòria parcial del 2009, el termini establert per presentar sol·licituds comprenia del 30 de juliol de 2009 al 31 d'octubre de 2009 (ambdues dates incloses).

Finalment, la Secretaria conclou que lamenta que aquestes novetats hagin induït a errors i que aquest fet hagi derivat en la manca de presentació de sol·licituds dins del termini legalment establert, però indica que les persones interessades, més enllà de les oficines d'atenció al ciutadà (en endavant OAC), poden obtenir informació actualitzada sobre les prestacions i els ajuts que atorga la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania a la pàgina web del DASC, i també trucant als telèfons 012 o al 900 300 500.

En relació amb les respostes que s'han donat a les persones afectades, respecte a tots els escrits de queixa adreçats a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania que manifestaven la impossibilitat d'haver presentat la sol·licitud dins de termini, fa constar que se'ls ha enviat una carta explicativa personalitzada.

Pel que fa a la supervisió o inspecció del rigor de la informació facilitada a les OAC sobre el termini de presentació de sol·licituds per part múltiple referent a la convocatòria ASC/363/2009, de 21 de juliol, la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania indica que, anualment, fa sessions formatives i facilita material informatiu de les novetats sobre prestacions o ajuts de cada convocatòria que atorga la Secretaria a totes les persones responsables de la coordinació del personal que treballa atenent la ciutadania. Així, la Secretaria fa un assessorament tècnic telefònic diari al personal que atén directament la ciutadania (personal de les oficines 012, 900 300 500). També ressalta que aquesta informació consta actualitzada a l'Oficina Virtual de Tràmit, a la qual s'accedeix a través del web corporatiu. 

Amb tot, amb l'objectiu de donar continuïtat a l'actual tasca de col·laboració i de cooperació mútua entre la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania i la Unitat d'Informació i Comunicació de la Direcció General d'Acció Cívica, informa que li han derivat una còpia de l'escrit que el Síndic va adreçar respecte a això perquè en tingui coneixement als efectes que creguin oportuns.

Tanmateix, assenyala que una de les principals novetats que es van introduir per a l'any 2009 va ser que el pagament d'ofici només era aplicable a les prestacions econòmiques universals, excepte per cobrar la primera anualitat, pe a la qual cosa calia formalitzar la sol·licitud. Pel que fa als ajuts sotmesos a nivell d'ingressos de la unitat familiar, sempre cal presentar una sol·licitud i, per tant, no els és aplicable el pagament d'ofici.

Un cop estudiada aquesta resposta, el Síndic fa les consideracions següents respecte als punts en comú que s'observen de l'anàlisi de les diverses queixes rebudes en aquesta institució que no estan justificats per la introducció de nous criteris en el procediment de concessió per a l'atorgament dels ajuts sotmesos a nivell d'ingressos de la unitat familiar portat a terme a partir de l'aprovació del Decret 151/2009, de 29 de setembre:

1. Els importants canvis que ha suposat la nova regulació del procediment de concessió d'ajuts no justifiquen les notables incidències patides pels ciutadans.

2. La necessitat d'analitzar i valorar les queixes presentades al Síndic o a la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania, en què s'exposa el desacord amb la manca de concessió de l'ajut durant l'any 2009, tot i tenir-lo concedit l'any 2008.

3. Totes les persones interessades expressen que han rebut informacions contradictòries i incompletes que els han provocat un desconcert general. Per tant, el fet que, més enllà d'acudir a les OAC, puguin trucar als telèfons d'informació o accedir a la pàgina web del DASC a què es refereixen, no justifica els errors produïts en la tramesa d'informació, ja que no es pot saber si totes les persones interessades que han anat a les OAC tenen accés o coneixement de les eines d'Internet o hagin pensat a trucar als telèfons d'informació per corroborar la informació rebuda des de l'OAC.

4. La major part de les persones interessades havien rebut una carta informativa i se'ls havia comunicat, al telèfon gratuït del DASC, al 012, a les OAC dels diferents municipis o mitjançant la pàgina web del DASC, que la concessió dels ajuts en anys posteriors a la primera sol·licitud era d'ofici, un cop s'havia fet la primera.

5. Per aquesta raó, moltes persones interessades no van presentar la corresponent sol·licitud per a l'any 2009 (el termini finalitzava el 31 d'octubre) o la van presentar fora de termini sense tenir la possibilitat d'optar a aquest ajut. 

6. Hi ha queixes que es refereixen als canvis introduïts per l'Ordre ASC/363/2009, per la qual l'ajut es passa a regular pel règim de subvencions i atorgar per concurrència competitiva i disponibilitat pressupostària. Les persones interessades manifesten que no se'ls havia informat d'aquest canvi fins que no van rebre la primera adjudicació de punts o la resolució denegatòria de l'ajut de 2009 (Q 02461/10 i Q 03550/10).

7. El motiu pel qual moltes persones interessades han presentat la sol·licitud fora de termini ha estat la manca d'informació de l'OAC, la qual en cap moment els ha informat, ni verbalment ni per escrit, que aquest ajut s'havia de sol·licitar dins d'un període concret. A més, havien rebut una carta del DASC en què se'ls comunicava que no s'havia de sol·licitar per escrit si les dades eren correctes perquè es faria automàticament.

Així, tenint en compte, precisament, els importants canvis que ha suposat la nova regulació del procediment de concessió d'ajuts, el Síndic observa que les nombroses incidències produïdes han estat causades per:

1. La manca d'un treball de prevenció destinat a ponderar prèviament les conseqüències que podia generar el canvi de criteris i les mesures que calia prendre per evitar que les famílies no fossin finalment les perjudicades durant aquest procés.

2. La feble qualitat de la informació oferta als sol·licitants. De l'anàlisi dels casos, es percep que, de vegades, s'han donat respostes genèriques, no basades en la informació del cas concret, i que han tingut el resultat de "sol·licituds fora de termini".


En principi, la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania col·labora en la formació de les persones que treballen a les OAC i els dóna suport tècnic, però, en aquesta ocasió, sembla que hi ha hagut una manca de coordinació administrativa prèvia suficient amb la Unitat d'Informació i Comunicació de la Direcció General d'Acció Cívica per garantir una atenció adequada amb una informació veraç durant el procés d'introducció de nous criteris i per oferir una orientació individualitzada i personalitzada en cada cas.

Així, cal assegurar la formació especialitzada del personal que atén les consultes presencials i telefòniques i el correcte funcionament del sistema informàtic perquè les dades siguin accessibles i rigoroses. 

Per això, el Síndic suggereix:

- La revisió de tots els casos que, un cop concedit l'ajut per part múltiple sotmès a nivell d'ingressos de l'any 2008, i malgrat comptar amb la informació que la renovació seria automàtica, no se'ls va atorgar l'ajut de l'any 2009, perquè no s'havia rebut la informació adequada i necessària per presentar la pertinent sol·licitud dins del nou termini legalment establert (Q 03116/10, Q 05832/09, Q 01662/10, Q 01804/10, Q 01447/10, Q 03550/10, Q 03360/10, Q 02334/10 i Q 05611/09).

- La revisió dels casos en què es va denegar la prestació econòmica per infant a càrrec per manca d'informació o per no haver presentat la sol·licitud dins de termini, perquè no s'havia rebut el full de confirmació de dades (Q 04317/10, Q 01908/10, Q 05425/09, Q 03547/10, Q 01684/10 i Q 05936/09).

- L'adopció de mesures per perfeccionar el sistema de tramesa de documentació i per assegurar-se'n que s'ha fet correctament. Per exemple, cal garantir, mitjançant correu certificat, que s'ha enviat el full de confirmació de dades, que la persona interessada l'ha rebut, l'ha tornat a enviar i, finalment, l'ha rebut l'Administració. També caldria estudiar la conveniència de perfeccionar les eines informàtiques que suporten la tramitació d'aquests ajuts.

- L'estudi de la forma de dotar d'informació concreta cada cas que no impliqui una pèrdua de garanties ni de certesa per a l'Administració, quant al compliment dels requisits, i que suposi la possibilitat per a l'usuari de conèixer l'estat de tramitació del seu expedient en qualsevol moment.

- La manera de donar una major i millor difusió de la informació respecte a aquests ajuts i a la seva tramitació, especialment per als pares i les mares amb menys capacitat d'accés a Internet.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.5475 (01/10/2009)
Ordre ASC/258/2009, de 21 d'abril, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2009- DOGC.5386 (25/05/2009)
Ordre ASC/363/2009, de 21 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'obre convocatòria parcial per a l'any 2009 per a la concessió dels ajuts econòmics sotmesos al nivell d'ingressos de la unitat familiar per a les famílies en què s'hagi produït un part, adopció, tutela o acolliment múltiple i/o adopció internacional fins al 30 de setembre de 2009- DOGC.5431 (29/07/2009)
Ordre ASC/310/2010, de 13 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió dels ajuts econòmics sotmesos al nivell d'ingressos de la unitat familiar, per a les famílies en què s'hagi produït un part, adopció, tutela o acolliment múltiple i/o adopció internacional- DOGC.5639 (31/05/2010)

Expedients Relacionats

Q-02461/2010
Q-06127/2010