Resolució
Q-05428/2010 Disconformitat amb el Departament d'Ensenyament per la denegació d'una petició de suport per a dos alumnes amb necessitats educatives especials.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 11/11/2010
Data de l'últim moviment 05/08/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Les persones interessades, membres de l'equip educatiu d'una llar d'infants pública, exposen la seva queixa pel fet que el Departament d'Ensenyament els ha denegat una petició de suport per a dos alumnes amb necessitats educatives especials (en endavant NEE) malgrat que l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) de la zona manifesti la necessitat d'aquest suport perquè aquests alumnes puguin ser atesos segons les seves necessitats.

Contingut

La informació tramesa pel Departament d'Ensenyament ha arribat amb un retard que ha impedit que el Síndic pogués resoldre la queixa quan pertocava, atès que ja ha finalitzat el curs 2010-2011.

En l'informe del Departament s'exposa que la Comissió d'Ordenació dels Serveis Territorials a Barcelona Comarques va prendre la decisió de no dotar les llars d'infants d'hores d'auxiliar d'educació especial. Conscients de l'esforç que suposa per als educadors de les llars d'infants desenvolupar les seves tasques habituals amb alumnes amb NEE, aquesta comissió té previst estudiar la situació per tal que el curs vinent es puguin atendre les sol·licituds efectuades per les llars d'infants en relació amb la demanda de vetlladors.

El Síndic considera que per tal d'adoptar una decisió respecte d'aquesta qüestió cal tenir en compte el que estableixen les disposicions normatives següents:

D'una banda, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, la qual en l'article 56.3 diu que durant l'educació infantil s'ha d'assegurar la detecció precoç de les necessitats educatives específiques i de les manifestacions evolutives que puguin indicar un risc de trastorn dels alumnes, que han de rebre una atenció ajustada a llurs característiques singulars.

I de l'altra, el Decret 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació de l'ensenyament del primer cicle de l'educació infantil, el primer article del qual indica que el primer cicle de l'educació infantil s'organitza d'acord amb els principis d'educació inclusiva i coeducadora.  
Amb tot, malgrat que l'assumpte de fons de la queixa s'ha resolt de cara al curs vinent, el Síndic constata que el curs 2010-2011, els alumnes amb NEE s'han vist privats del suport de vetlladors, i que ha hagut de ser la llar d'infants qui ha hagut d'organitzar-se per atendre'ls tan bé com ha pogut.

No obstant això, el Síndic entén que l'Administració preveu adoptar de mesures específiques per fer efectiva la inclusió d'alumnes amb NEE des de l'escola bressol, tal com estableix l'article 7 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitats, que fa una referència especial als infants amb discapacitat: ?Cal posar les mesures per un ple gaudi dels seus drets humans, que el seu interès sigui prioritari en totes les accions que els concerneixen, el dret a expressar els seus punts de vista.?

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/12/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/12/2010 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració posterior a la primera
26/05/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/08/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Expedients Relacionats

Q-04140/2010