En el marc d'una actuació d'ofici que el Síndic va obrir en relació amb aquesta qüestió, l'antic Departament d'Acció Social i Ciutadania va explicar que s'estava treballant en una modificació del Codi d'accessibilitat i que es preveu incorporar-hi un capítol relatiu a les targetes d'aparcament per a persones amb discapacitat, i que s'establirà que la reserva de places d'aparcament sigui sempre individualitzada. El Síndic va suggerir que, a banda d'aquesta nova regulació, s'estudiés la possibilitat d'introduir una modificació de l'article 5 del Decret 97/2002, de 5 de març, que aclareixi que les places d'aparcament per a persones amb discapacitat han de ser individualitzades o personalitzades.
Addicionalment, cal tenir en compte que el text normatiu que preveu la reserva de places d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda fa referència expressament a llocs ubicats ?a prop dels seus domicilis i/o dels seus llocs de treball?, cosa que caldria entendre referida a la persona que fa la sol·licitud.
D'acord amb això, el Síndic considera que la interpretació més coherent de l'article 5, lletra d) del Decret 97/2002, de 5 de març, és que fa referència a reserves d'aparcament individualitzades o personalitzades, destinades a una persona concreta: aquella que fa la sol·licitud. I això amb l'objecte de garantir a la persona beneficiària la possibilitat de disposar d'una reserva d'aparcament de manera exclusiva, a prop del ?seu domicili? o del ?seu lloc de treball?.
D'altra banda, el Síndic recorda que el dret comparat presenta diversos exemples de regulacions locals que permeten la reserva de places d'estacionament per a persones amb discapacitat personalitzades per a vehicles determinats. És el cas de municipis com el de Mataró i el de Barcelona, entre d'altres.
Atès tot el que s'ha exposat, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Subirats que estudiï la possibilitat de tenir presents aquestes consideracions a l'hora d'avaluar i resoldre les sol·licituds que en aquest sentit li adrecin els ciutadans, i, conseqüentment, que estudiï la viabilitat de revisar la sol·licitud de senyalitzar, de manera personalitzada, una plaça d'aparcament reservada per a persones amb discapacitat a nom del promotor de la queixa a prop del seu domicili.
Addicionalment, i amb caràcter general, el Síndic recomana a l'Ajuntament que valori la possibilitat de revisar les ordenances municipals per tal d'adaptar-les a la interpretació de l'article 5 del Decret 97/2002, de 5 de març, o, si es cau, que reguli aquesta matèria tenint en compte les consideracions exposades en aquesta resolució.
Posteriorment, l'Ajuntament de Subirats ha informat que tindrà en compte les consideracions fetes pel Síndic en la propera revisió de les ordenances municipals. Pel que fa al cas concret d'aquesta queixa, l'Ajuntament ha informat que a menys de 20 metres del portal del domicili del promotor hi ha dues reserves d'estacionament per a persones amb discapacitat, senyalitzades de manera genèrica i respectades pels veïns, que coneixen tant la seva necessitat com la d'una altra família del mateix carrer. El Síndic entén, doncs, que el promotor té sempre a la seva disposició una d'aquestes dues places reservades.
En vista d'aquesta informació, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.