Resolució
Q-05521/2011 Disconformitat amb la prestació del servei de grua de l'Ajuntament de Barcelona pels danys ocasionats a un vehicle

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 08/09/2011
Data de l'últim moviment 11/02/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la prestació del servei de grua de l'Ajuntament de Barcelona pels danys que considera que aquest servei va ocasionar al seu vehicle en retirar-lo de la via pública, el dia 22 d'agost de 2011. 

Exposa que va presentar un escrit a Barcelona de Serveis Municipals (en endavant B:SM) en què reclamava una compensació pels danys ocasionats al seu vehicle i demanava la identificació del vehicle grua i dels treballadors que van efectuar el servei, però no ha rebut cap resposta.

Contingut

De la informació facilitada per B:SM es desprèn que la resposta a la reclamació del promotor va ser verbal i que se'l va adreçar a la seva companyia asseguradora en cas de desacord amb la resposta rebuda. 

En vista d'aquesta informació, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Barcelona el deure de totes les administracions públiques de donar resposta escrita a les reclamacions i peticions que els formulen els ciutadans, i que l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que les administracions estan obligades a dictar una resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la siguin els que siguin la forma i el mitjà d'iniciació. 

Així mateix, l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que el termini màxim per notificar la resolució expressa és de tres mesos a comptar de la data en què la sol·licitud ha tingut entrada al registre de l'òrgan competent per tramitar-la.

Aquest dret a obtenir resposta s'ha de fer extensiu també a la sol·licitud d'identificació del vehicle i dels treballadors que van prestar el servei, a la qual sembla que no es va donar resposta, ni tan sols de forma verbal.

D'altra banda, amb relació a la informació facilitada al reclamant en desestimar verbalment la seva reclamació, el Síndic reitera que B:SM, com a societat municipal que gestiona serveis públics de titularitat municipal, està subjecta al règim de responsabilitat patrimonial pels danys que pugui ocasionar com a conseqüència del funcionament d'aquests serveis. 

En aquest sentit, el Síndic entén que, davant la denegació inicial, i en cas de desacord de la persona interessada, calia tramitar una reclamació de responsabilitat patrimonial. En comptes d'això, es va indicar al promotor que si no estava d'acord amb la desestimació verbal de la reclamació s'havia d'adreçar a la seva companyia asseguradora. 

D'acord amb aquesta informació, el Síndic considera que l'actuació de B.SM en aquest cas va ser irregular perquè no es va donar resposta escrita a la reclamació del promotor, no es va tramitar la reclamació d'acord amb el procediment establert i es va orientar el promotor a reclamar per mitjà de la seva companyia asseguradora quan es tracta d'uns danys que no s'imputen a un accident de trànsit sinó a la prestació d'un servei municipal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/10/2011 Regidoria de Medi Ambient i Serveis Urbans Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2011 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/10/2012 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/12/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/01/2013 Ajuntament de Barcelona Resolució
11/02/2013 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat