Resolució
Q-05541/2011 Disconformitat amb el procediment seguit per l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat per informar de la possibilitat d'un canvi d'escola bressol.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 12/09/2011
Data de l'últim moviment 22/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cornellà de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa que va formalitzar la sol·licitud d'accés a una escola bressol i que li va ser assignada plaça a una altra. El mateix dia va formalitzar la sol·licitud de trasllat i a finals d'agost va ser informada que si es produïa el canvi l'hi comunicarien. 

Això no obstant, la persona interessada exposa que es va posar en contacte amb l'Ajuntament i va ser informada que els havien telefonat per oferir-los el trasllat i, com que no els van localitzar, van passar el torn a la següent família de la llista.

La persona interessada afegeix que no van fer ús de tots els mitjans que van fer constar en la documentació de la sol·licitud per posar-se en contacte amb ells. En aquest sentit, considera que aquesta situació és injusta i que aquest procediment de comunicació no s'ajusta al que estableix la normativa reguladora del procediment administratiu.

Contingut

L'Ajuntament de Cornellà de Llobregat informa que a la instància per a la sol·licitud de trasllat només hi havia el telèfon d'una persona, amb la qual es van intentar posar en contacte, i que, en no aconseguir-ho, van trucar a la següent persona de la llista d'espera. 

En aquest informe també es fa constar que el trasllat d'escola bressol és un acte voluntari de l'Ajuntament per facilitar a les famílies l'escolarització dels seus fills a l'escola desitjada, i que aquest trasllat s'ha de fer relativament ràpid, ja que mentre no es fa hi ha una plaça sense cobrir i es crea un perjudici a altres famílies en llista d'espera.

El Síndic entén que el procediment de trasllat d'escola bressol l'ha creat l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat de forma potestativa per facilitar la tria d'escola bressol a les famílies i, en aquest sentit, cal valorar positivament aquesta actuació. Tot i això, el Síndic entén que cal considerar que, un cop establert, aquest procediment ha d'ajustar-se a la normativa de procediment administratiu i als principis d'una bona administració. 

Si bé és cert que la forma escrita constitueix la regla general, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, permet utilitzar altres formes d'expressió, inclosa la verbal, com s'ha fet en aquest cas. Aquesta forma resulta adequada si es tenen en compte la naturalesa del procediment, que requereix agilitat en la comunicació, i les dates en què es duu a terme, poc abans de l'inici de curs.

Tot i això, el Síndic considera que l'actuació de l'Ajuntament en aquest cas no ha resultat suficient. En aquest sentit, la comunicació de l'existència de plaça constitueix la notificació d'un acte administratiu, i s'ha de fer per qualsevol mitjà que permeti tenir constància de la recepció de la comunicació per part de la persona interessada, i també de la data, la identitat i el contingut de l'acte notificat (article 59 de la Llei 30/1992).

En aquest procediment concret, tot i haver-se recorregut a la comunicació telefònica, no consta que es deixés cap missatge al contestador de les persones interessades ni que se'ls remetés informació sobre l'existència de la vacant via SMS, procediments que haguessin assegurat el coneixement per part de les persones interessades de l'existència de la vacant i un termini per manifestar la seva voluntat.

Per tot això, el Síndic fa els suggeriments següents a l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat:

En primer lloc, que es revisi el procediment de comunicació de vacants per canvi d'escola bressol, i que es reculli el mitjà de comunicació més adequat per assegurar la constància de les persones interessades (enviament de missatge SMS, trucada telefònica o missatge, missatge de correu electrònic), el nombre d'intents i el termini d'espera establert fins que s'ofereixi la plaça al següent sol·licitant.

En segon lloc, que es deixi constància a l'expedient dels intents de comunicació que s'han dut a terme i del mitjà emprat.

I, finalment, que es retorni les persones interessades al lloc que ocupaven en la llista d'espera amb anterioritat a l'intent de comunicació efectuat des de l'Ajuntament, ateses les mancances detectades en aquesta actuació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/09/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/10/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/11/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/12/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resolució