El Síndic ha constatat l'existència de retards injustificats que afecten la resolució de la sol·licitud de l'ajut d'adopció internacional demanat pel promotor, la qual va ser emesa amb retard i fora del termini establert a les bases de la convocatòria, que era de sis mesos.
Aquests retards es van tornar a produir després en la rectificació de l'error contingut en aquesta resolució (31 de març de 2011) i en la notificació d'aquesta rectificació a les persones interessades, que va tenir lloc encara un any i mig després, el febrer de 2012.
En relació amb aquesta qüestió cal recordar que l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que l'Administració està obligada a resoldre expressament i a notificar la resolució dins del termini que fixi la normativa reguladora corresponent, que en aquest cas era de sis mesos. D'altra banda, l'article 47 de la Llei 30/1992 estableix que els termes i terminis fixats per aquesta o altres lleis obliguen les autoritats i el personal al servei de l'Administració.
A banda dels retards, en la tramitació de l'ajut també es constata l'existència d'errors que han afectat tant el contingut de la resolució com les notificacions. Així, d'una banda es constata que la data d'adopció tinguda en compte en la resolució desestimatòria inicial, d'1 de setembre de 2009, no es correspon amb la data real de l'adopció, el 29 de novembre de 2007. I, d'altra banda, es constata també l'existència d'errors en el domicili tingut en compte per efectuar les notificacions, ja que no es va tenir en compte el canvi de domicili comunicat per les persones interessades al Departament de Benestar Social i Família.
Finalment, es constata l'existència d'errors en la realització de les notificacions, que no es van fer tenint en compte el que estableix la Llei 30/1992.
Respecte de la denegació de l'ajut pel fet d'haver estat demanat fora de termini, cal assenyalar que l'Ordre ASC/54/2007, de 6 de març, per la qual s'aprovaven les bases de convocatòria dels ajuts, establia en l'article 3 que el termini de presentació de les sol·licituds s'iniciava l'endemà de la data de publicació de l'Ordre en el DOGC, i finalitzava el 31 de desembre de 2007. Excepcionalment, per a les famílies amb infants nascuts, adoptats o acollits el mes de desembre de 2007, el termini de presentació finalitzava el 31 de gener de 2008.
En aquest cas, la sentència té data de 29 de novembre de 2007. Això no obstant, el Síndic considera que cal prendre en consideració la data de notificació de l'adopció a les persones interessades, ja que és aquest el moment a partir del qual aquestes persones poden dur a terme els tràmits que en deriven, en aquest cas la sol·licitud de l'ajut.
En aquest sentit, la mateixa Ordre estableix en l'article 26 que són beneficiàries de l'ajut les famílies que compleixin el requisit d'haver adoptat un infant procedent d'un altre país, i tinguin la sentència, acta notarial o resolució administrativa d'adopció, o qualsevol altra documentació acreditativa de l'adopció entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2007.
És a dir, que per tenir la consideració de beneficiari es pren en consideració com a element rellevant no la mera existència de la sentència, sinó el fet que aquesta estigui en disposició dels adoptants.
En aquest sentit cal assenyalar que les persones interessades acrediten documentalment que van viatjar a Etiòpia durant el mes de desembre de 2007, moment en què se'ls va notificar fefaentment l'adopció, i que tant la traducció jurada com la legalització daten també del mes de desembre de 2007, circumstàncies que els promotors van comunicar al Departament de Benestar Social i Família ja en el moment de presentar la sol·licitud. D'acord amb això, si bé l'adopció es va constituir el 29 de novembre, resulta acreditat que les persones interessades no van disposar de la sentència (i per tant no van viatjar fins al país d'origen a recollir la menor) fins al mes de desembre de 2007.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que: es revisi la tramitació de l'ajut de les persones interessades i s'adoptin mesures per assegurar que en el futur la tramitació d'aquests ajuts s'ajusti a les previsions dels articles de la Llei 30/1992; es revisi la sol·licitud de les persones interessades i s'atorgui l'ajut, i es revisi les bases de convocatòria dels ajuts de manera que es prengui com a referència la data de notificació o de legalització de l'adopció.