Resolució
Q-05658/2014 Disconformitat amb la negativa de l'Ajuntament de Calella a empadronar una família al municipi pel fet que no disposen de cap títol que legitimi l'ocupació de l'habitatge on viuen

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 18/07/2014
Data de l'últim moviment 26/09/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Calella Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la negativa de l'Ajuntament de Calella a empadronar-los a ella, a la seva parella i a la filla d'ambdós pel fet que no disposen de cap títol que legitimi l'ocupació de l'habitatge on viuen.

Contingut

A la pàgina web de l'Ajuntament de Calella, a l'apartat de ?serveis i tràmits?, hi ha la informació relativa a la documentació que cal aportar en el cas d'alta en el padró per canvi de residència de persones procedents d'un altre municipi o d'altres països. Pel que fa a la documentació relativa a l'habitatge d'empadronament es fa constar el següent:

?- Si a l'habitatge no hi ha ningú empadronat o els que hi són han marxat: escriptura de propietat, contracte de lloguer, contracte o rebut expedit per companyia subministradora, cèdula d'habitabilitat, rebut de l'IBI. Si aquests documents van a nom d'una altra persona, autorització d'aquesta. En aquest cas farem un nou full padronal. 

- Si a l'habitatge ja hi ha alguna persona empadronada: és necessari aportar l'autorització i la fotocòpia del DNI d'un dels residents majors d'edat. En aquest cas les altes s'inclouran en el mateix full. 
-Si es tracta d'un establiment col·lectiu, autorització de la persona que n'ostenta la direcció.?

El fet d'exigir aquesta documentació respon a l'obligació que l'Ajuntament té de comprovar la veracitat de les dades consignades pels veïns a l'hora de sol·licitar la inscripció en el padró. Així ho recull l'article 59 del Reglament de població i demarcació territorial (Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol) quan estableix que per fer aquesta comprovació l'Ajuntament podrà exigir la presentació del DNI, de la targeta de residència, del llibre de família o del títol que legitimi l'ocupació de l'habitatge o d'altres documents anàlegs.

Tanmateix, cal tenir en compte que no només ens trobem davant d'una llista oberta de documents que poden servir per acreditar la veracitat de les dades consignades, sinó que també es pot donar el cas en què no hi hagi cap tipus de documentació. Aquest darrer cas succeeix quan es produeix l'ocupació, sense títol, d'una propietat aliena, sigui pública o privada, o quan els veïns viuen en infrahabitatges, com ara caravanes o barraques, o són persones sense sostre.

En aquests casos, cal no perdre de vista que el padró municipal és un registre administratiu que ha de deixar constància d'un fet, i en el qual han de constar els veïns del municipi. El registre ha de ser com més exacte millor, ja que ha de reflectir la realitat del territori i, per tant, no es pot veure distorsionat per qüestions de naturalesa juridicoprivada.

La Resolució de 4 de juliol de 1997, relativa a les instruccions tècniques sobre actualització del padró municipal d'habitants estableix que el fet que l'Ajuntament pugui exigir a un veí que presenti el títol que legitima l'ocupació de l'habitatge no li atorga facultats per jutjar qüestions de propietat o d'arrendaments urbans, sinó que té com a finalitat constituir un element de prova per acreditar que el veí habita en el domicili indicat. 

Per això, segueix dient la Resolució, aquest títol pot ser una escriptura de propietat, un contracte d'arrendament o els contractes de subministrament d'un servei de l'habitatge, però també pot ser que no hi hagi cap títol. En aquest darrer cas, el gestor municipal ha de comprovar per altres mitjans que realment el veí habita en el domicili i, en cas afirmatiu, inscriure'l al padró amb independència del fet que el legítim propietari exerceixi els seus drets davant les autoritats o tribunals competents.

En relació amb aquesta qüestió, en la resolució emesa el 29 de juliol de 2011 amb motiu de l'actuació d'ofici 01375/2011, el Síndic va concloure que el títol possessori no és un requisit per a la inscripció al padró sinó només la via ordinària per acreditar la residència. I pel que fa a les persones sense domicili fix, l'Ajuntament ha de comprovar la residència efectiva al domicili al·legat per mitjà de la verificació que es faci a través dels serveis socials municipals. 

Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Calella que dugi a terme les gestions oportunes per verificar que la parella promotora de la queixa i la seva filla viuen en el domicili que han consignat a la sol·licitud i que, en cas que es confirmi, se'ls inscrigui en el padró municipal d'habitants.


Posteriorment, l'Ajuntament ha informat, d'una banda, que els serveis socials treballen per facilitar a aquesta família un habitatge digne amb un lloguer social; i de l'altra, que la promotora i la seva parella consten empadronats al municipi. En vista d'aquesta informació, el Síndic entén que el seu suggeriment ha estat acceptat i tanca l'expedient de referència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/07/2014 Ajuntament de Calella Resolució pendent d'acceptació
07/08/2014 Ajuntament de Calella Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/09/2014 Ajuntament de Calella Irregularitat
26/09/2014 Ajuntament de Calella Seguiment finalitzat