Resolució
Q-05679/2008 Manca d'actuació de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials i del Departament d'Acció Social i Ciutadania davant les reclamacions per la mala assistència de la residència per a gent gran Bertran Oriola

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 30/12/2008
Data de l'últim moviment 22/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa del funcionament de la residència Bertran i Oriola de l'ICASS, perquè s'ha produït un deteriorament en el funcionament del centre i en l'atenció que reben les persones usuàries.

Contingut

El DASC informa de les visites fetes pel Servei d'Inspecció i Registre durant els anys 2008 i 2009. Així, entre el 30 de gener de 2008 i el 26 de febrer de 2009 s'han fet quatre visites d'inspecció a aquest centre residencial, en què s'han contrastat les deficiències i les mancances plantejades per la promotora en la seva reclamació. Segons la informació rebuda, com a resultat d'aquestes actuacions de control es van detectar deficiències diverses, algunes de les quals ja han estat esmenades, per exemple, l'adaptació de l'horari de funcionament del centre i la programació adequada de l'horari dels àpats, la qualitat del menjar, i la constitució del Consell Assessor i de Seguiment.

Amb tot, de les dades facilitades es desprèn també que encara hi ha mancances importants sobre les quals caldria fer un seguiment especialment intens, i adoptar les mesures necessàries per a la regularització del funcionament del centre. Pel que fa a la dotació i distribució del personal gerocultor, s’exposa que, tot i que es compleix amb les condicions establertes en el plec de clàusules del contracte de gestió del servei, s'observa una manca de personal en les sales on hi ha persones més dependents. També es destaca la manca de cobertura de les baixes del personal d'infermeria, situació que es relaciona amb altres irregularitats referides a l'actualització del registre de lesions per pressió i l'actualització de les receptes per a malalts crònics. Així mateix, s'ha constatat que el centre no disposa de registre de queixes ni dóna resposta a les reclamacions presentades.

S'ha de tenir en compte que aquests aspectes resulten rellevants des del punt de vista de l’atenció correcta a les persones grans ingressades en el centre, per la qual cosa és necessari adoptar de manera immediata les mesures adequades per corregir aquestes deficiències i assegurar el benestar i les condicions de vida de les persones residents. 

S’indica que els resultats de les actuacions inspectores orienten l'ICASS per resoldre aquests problemes, però no concreten les mesures que es prendran. Cal valorar que, entre altres principis, el sistema públic de serveis socials es regeix pel principi de qualitat dels serveis, i també que la normativa vigent reconeix una sèrie de drets als usuaris de serveis socials, com ara el dret a rebre serveis de qualitat i a que es tingui en compte la seva opinió en el procés d'avaluació. A més, en el cas de persones usuàries de serveis residencials i diürns, la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, reconeix de manera específica uns drets determinats, com ara el de rebre una atenció personalitzada d'acord amb llurs necessitats específiques, accedir a l'atenció social, sanitària, farmacèutica, psicològica, educativa i cultural i, en general, a l'atenció de totes les necessitats personals, per aconseguir un desenvolupament personal adequat, i també el dret d'accedir a un sistema intern de recepció, seguiment i resolució de suggeriments i queixes. 

Per tant, cal garantir en tots els casos una atenció de qualitat que respecti aquests principis, però tenint en compte, a més, que es tracta en aquest cas d'un servei de titularitat pública, i que és especialment rellevant que se’n faci una avaluació contínua i rigorosa del funcionament. 

Per tot això, el Síndic suggereix que s’adoptin les mesures adients, en primer lloc, per mantenir un seguiment continu, acurat i rigorós del funcionament i de la qualitat del servei que es presta en aquest centre residencial; en segon lloc, per orientar i assessorar l'entitat gestora del centre, mitjançant els òrgans o les unitats competents de l’ICASS i del DASC, per tal de resoldre les deficiències sobre la distribució i l’organització de personal i les altres anomalies constatades; en tercer lloc, per garantir la cobertura i l’assistència mèdica de les persones residents en tot moment, tot evitant situacions de desatenció o risc, i vetllar molt especialment, de cara a propers períodes vacacionals, per procurar una organització de torns que asseguri la millor cobertura per part dels professionals responsables de l'atenció sanitària, a banda d’assegurar que el personal del centre coneix i activa els mecanismes adequats per facilitar aquesta atenció amb la major brevetat possible; i, finalment, per estudiar de manera acurada les queixes i reclamacions que hagin presentat les persones residents en aquest centre i les seves famílies, i assegurar que se'ls facilita resposta expressa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/01/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/04/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/08/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
21/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
22/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials- DOGC.4990 (18/10/2007)