Resolució
Q-05697/2009 Manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona a tres sol·licituds d'una còpia de les denúncies per sorolls en una finca.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 04/12/2009
Data de l'últim moviment 14/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa per la suposada manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona a tres escrits presentats a les oficines del Districte de l'Eixample.

En aquests tres escrits, la persona interessada demanava una còpia de les denúncies fetes per la Guàrdia Urbana per sorolls originats a una finca.

Contingut

Un cop rebuda la resposta municipal, el Síndic recorda al consistori que aquesta informació arriba sis mesos després d'haver-la-hi demanat. Aquest retard, del tot desproporcionat i injustificat, significa una manca de col·laboració amb la tasca que aquesta institució té encomanada i, per tant, impossibilita prestar amb eficàcia la tutela demanada pels ciutadans. 

A més, la resposta ara rebuda no dóna satisfacció a la demanda realitzada, la qual cosa encara agreuja més la situació de desemparament, ja que a la pràctica la situació actual de desinformació és la mateixa que la del mes de gener de 2009.

En l'escrit de 15 de gener de 2001, el Síndic indicava que la reclamació de la persona interessada se centrava en la manca de resposta de l'Ajuntament de Barcelona als escrits que va presentar, en els quals demanava "una còpia de la denúncia a requeriment que la patrulla de la Guàrdia Urbana va generar" en les hores i dies que figuren en els seus tres escrits.

La resposta rebuda consisteix en tres informes fets per la Guàrdia Urbana en què consta que en tres ocasions es va desplaçar al domicili del promotor per comprovar sorolls molestos. Però no és aquest el contingut de la demanda feta pel reclamant. El promotor de la queixa exerceix el reconegut dret de petició regulat per la Llei orgànica 4/2001. Per tant, el Síndic recorda que aquesta llei estableix l'obligació de lliurar un acusament de recepció en el termini de 10 dies -article 6.2- i la declaració d'inadmissibilitat, si és el cas, en un termini màxim de 45 dies. En canvi, l'Ajuntament no ha fet res de tot això.

D'altra banda, el Síndic de Greuges ha aprovat i difós un Codi de bones pràctiques administratives que es pot consultar al web www.sindic.cat.

L'apartat VII d'aquest codi està dedicat al deure de respondre expressament i, entre altres coses, diu:

"L'Administració ha de donar resposta escrita a les qüestions que les  persones li plantegin també per escrit, tant en el marc d'un procediment administratiu, com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació.

L'Administració ha de contestar de forma expressa els escrits de desacord que la persona interessada pugui formular, encara que la resolució administrativa sigui ferma.

El silenci administratiu permet a la persona interessada d'accedir a la tutela judicial, però no eximeix l'Administració de l'obligació de donar resposta ni li impedeix de resoldre en qualsevol sentit.

Les respostes expresses de l'Administració han de ser raonades, intel·ligibles i congruents amb les peticions o les al·legacions formulades, per no causar indefensió o inseguretat jurídica a les persones que s'hi adrecen."

En conseqüència, el Síndic recorda el deure legal d'oferir al sol·licitant la resposta a què té dret i que insisteix a rebre.

Amb aquest recordatori, es finalitzen les actuacions en aquest expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/01/2010 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/06/2010 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució