Resolució
Q-05704/2014 Manca d'actuació de l'Ajuntament dels Pallaresos davant l'estat d'abandonament en què es troba un terreny del municipi

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Gestió de residus
Data d'inici 21/07/2014
Data de l'últim moviment 11/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament dels Pallaresos Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'actuació de l'Ajuntament dels Pallaresos i la manca de resposta a la instància que va presentar el 9 de maig de 2014.

Exposa que el terreny que toca al seu està en estat d'abandonament, que hi ha brutícia i herbes i que també hi ha detectat l'existència de rates. Indica que ha exposat aquesta qüestió a l'Ajuntament en diverses ocasions de manera verbal, i que el 9 de maig de 2014 s'hi va adreçar per escrit per demanar que es netegés el solar. Tot i això, no ha rebut cap resposta ni té constància que s'hagin iniciat actuacions.

Contingut

El Síndic recorda que l'obligació de donar resposta a les sol·licituds que les persones adrecen a l'Administració forma part del dret a una bona administració, reconegut a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i regulat a l'article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que inclou el dret a obtenir una resolució expressa i que sigui notificada dins del termini legalment establert.

D'altra banda, cal tenir present que l'article 197 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme, estableix que les persones propietàries de tota classe de terrenys, construccions i instal·lacions han de complir els deures d'ús, conservació i rehabilitació establerts per aquesta Llei, per la legislació aplicable en matèria de règim de sòl i per la legislació sectorial. I que les persones propietàries o l'Administració han de sufragar el cost derivat dels deures esmentats. 

D'acord amb el mateix precepte, els ajuntaments han d'ordenar d'ofici o a instància de la persona interessada l'execució de les obres necessàries per conservar-les en condicions, sens perjudici que si s'incompleix injustificadament aquesta ordre d'execució l'Administració pugui adoptar mesures d'execució forçosa.

A més, l'article 43.3 de l'Ordenança municipal de convivència ciutadana dels Pallaresos estableix el següent: ?Correspon als particulars la neteja dels solars de la seva propietat, façanes dels seus immobles, galeries comercials i similars. L'Ajuntament exercirà el control i inspecció d'aquesta neteja i pot obligar a realitzar-la. En cas de no ser així, a més d'imposar la sanció corresponent, la neteja la podrà fer l'Ajuntament a càrrec del propietari. La infracció es considerarà greu o molt greu?.

Així mateix, l'article 66.3 del Decret 4/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, estableix que el municipi té competències pròpies en matèria de protecció de la salubritat pública i de recollida i tractament de residus, i també competències en prevenció i extinció d'incendis, i que pot adoptar les mesures necessàries per exercir-les.

D'acord amb això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament dels Pallaresos que impulsi els tràmits oportuns per tal de mantenir el solar en condicions adequades i que doni resposta a l'escrit del promotor de la queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/09/2014 Ajuntament dels Pallaresos Resolució pendent d'acceptació
02/10/2014 Ajuntament dels Pallaresos Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/10/2014 Ajuntament dels Pallaresos Irregularitat
19/03/2015 Ajuntament dels Pallaresos Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
07/05/2015 Ajuntament dels Pallaresos Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
11/06/2015 Ajuntament dels Pallaresos Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració