La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb alguns aspectes del funcionament de la residència i centre de dia Les Corts, de Barcelona, que afecten, a parer seu, l'atenció directa als residents, entre ells dos familiars seus que hi resideixen.
Informa que ha tingut coneixement que el mes d'agost de 2012 es va dur a terme una inspecció oficial al centre, però tot i això considera que les situacions que afecten la cura i el benestar dels residents continuen produint-se. D'altra banda, diu que no ha apreciat que amb posterioritat a la visita dels inspectors la direcció del centre hagi pres cap mesura.
De l'informe tramès per l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials es desprèn que el Servei d'Inspecció ha visitat dues vegades consecutives aquesta residència i que no hi ha detectat irregularitats, d'acord amb la normativa vigent en matèria de serveis socials. Pel que fa a la plantilla de cuidadors, s'indica que es fan rotacions a fi de distribuir la càrrega de treball entre les unitats amb usuaris molt dependents, i que la ràtio de personal d'atenció directa i indirecta s'ajusta a la normativa vigent. Per tant, d'aquesta informació no es desprèn que la disminució de personal hagi pogut afectar la cura i el benestar dels residents, atès que es compleixen les ràtios de compliment obligat.
Tot i això, el Síndic posa de manifest que: no s'informa sobre la impossibilitat de la promotora de comunicar-se amb el metge de l'empresa que gestiona l'atenció primària comunitària ni sobre la confidencialitat en les comunicacions entre el metge i els familiars dels residents; no s'han corregit les dificultats per accedir a la història clínica; no s'han adoptat les mesures per evitar la desinformació de la persona interessada sobre el procediment de la subjecció mecànica o medicamentosa dels residents, d'acord amb el pla d'atenció individualitzat; la promotora es queixa de la desinformació que pateix en relació amb els problemes de contínues infeccions d'orina de la seva mare i de la impossibilitat de saber qui és la persona de referència en l'atenció individualitzada dels seus familiars.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que doni les ordres oportunes per tal que s'adoptin les mesures necessàries per verificar aquests supòsits i per garantir els drets dels usuaris del servei i dels seus familiars o representants a la informació sobre el responsable del servei i sobre el metge de l'empresa que gestiona l'atenció primària comunitària. El Síndic també recorda que cal garantir l'assistència i els drets en l'àmbit sanitari d'accés a la informació i a la història clínica, i el dret a la confidencialitat de la informació amb els familiars i a l'atenció correcta en cas d'incontinència i infeccions urinàries. Igualment, el Síndic recorda que cal vigilar els supòsits de subjecció a contenció física o medicamentosa, a fi d'evitar perjudicis per a la seguretat i la salut de les persones afectades, i que per fer-ho cal revisar l'observança de la prescripció mèdica i supervisar que en quedi constància en l'expedient assistencial o en la història clínica de l'usuari.
Finalment, el Síndic demana al Departament que se segueixi millorant la relació entre els professionals de la residència i els familiars dels usuaris, i que la direcció de la residència i centre de dia Les Corts revisi i corregeixi, si escau, l'organització i l'actitud dels professionals que treballen al centre, per tal de millorar-ne el funcionament i evitar que es repeteixin fets com els que va denunciar la promotora.