Resolució
Q-05708/2012 Disconformitat amb alguns aspectes del funcionament de la residència i centre de dia Les Corts, de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 20/08/2012
Data de l'últim moviment 07/05/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb alguns aspectes del funcionament de la residència i centre de dia Les Corts, de Barcelona, que afecten, a parer seu, l'atenció directa als residents, entre ells dos familiars seus que hi resideixen.

Informa que ha tingut coneixement que el mes d'agost de 2012 es va dur a terme una inspecció oficial al centre, però tot i això considera que les situacions que afecten la cura i el benestar dels residents continuen produint-se. D'altra banda, diu que no ha apreciat que amb posterioritat a la visita dels inspectors la direcció del centre hagi pres cap mesura.

Contingut

De l'informe tramès per l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials es desprèn que el Servei d'Inspecció ha visitat dues vegades consecutives aquesta residència i que no hi ha detectat irregularitats, d'acord amb la normativa vigent en matèria de serveis socials. Pel que fa a la plantilla de cuidadors, s'indica que es fan rotacions a fi de distribuir la càrrega de treball entre les unitats amb usuaris molt dependents, i que la ràtio de personal d'atenció directa i indirecta s'ajusta a la normativa vigent. Per tant, d'aquesta informació no es desprèn que la disminució de personal hagi pogut afectar la cura i el benestar dels residents, atès que es compleixen les ràtios de compliment obligat.

Tot i això, el Síndic posa de manifest que: no s'informa sobre la impossibilitat de la promotora de comunicar-se amb el metge de l'empresa que gestiona l'atenció primària comunitària ni sobre la confidencialitat en les comunicacions entre el metge i els familiars dels residents; no s'han corregit les dificultats per accedir a la història clínica; no s'han adoptat les mesures per evitar la desinformació de la persona interessada sobre el procediment de la subjecció mecànica o medicamentosa dels residents, d'acord amb el pla d'atenció individualitzat; la promotora es queixa de la desinformació que pateix en relació amb els problemes de contínues infeccions d'orina de la seva mare i de la impossibilitat de saber qui és la persona de referència en l'atenció individualitzada dels seus familiars. 

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que doni les ordres oportunes per tal que s'adoptin les mesures necessàries per verificar aquests supòsits i per garantir els drets dels usuaris del servei i dels seus familiars o representants a la informació sobre el responsable del servei i sobre el metge de l'empresa que gestiona l'atenció primària comunitària. El Síndic també recorda que cal garantir l'assistència i els drets en l'àmbit sanitari d'accés a la informació i a la història clínica, i el dret a la confidencialitat de la informació amb els familiars i a l'atenció correcta en cas d'incontinència i infeccions urinàries. Igualment, el Síndic recorda que cal vigilar els supòsits de subjecció a contenció física o medicamentosa, a fi d'evitar perjudicis per a la seguretat i la salut de les persones afectades, i que per fer-ho cal revisar l'observança de la prescripció mèdica i supervisar que en quedi constància en l'expedient assistencial o en la història clínica de l'usuari. 

Finalment, el Síndic demana al Departament que se segueixi millorant la relació entre els professionals de la residència i els familiars dels usuaris, i que la direcció de la residència i centre de dia Les Corts revisi i corregeixi, si escau, l'organització i l'actitud dels professionals que treballen al centre, per tal de millorar-ne el funcionament i evitar que es repeteixin fets com els que va denunciar la promotora.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/12/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/04/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/06/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
06/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
06/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/06/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/10/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
07/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-05153/2012
Q-05709/2012