Les irregularitats que denuncia la promotora són: l'existència de construccions a una finca catalogada com a zona verda, que s'han dut a terme sense llicència d'obres; la utilització d'aquestes construccions com a activitat comercial de garatge i taller mecànic, sense llicència d'activitats; l'existència d'un annex il·legal amb coberta d'uralita amb amiant, que afecta la salut pública, i la utilització d'aquest annex com a habitatge per als treballadors d'una empresa, malgrat que no té cèdula d'habitabilitat.
Un cop estudiat l'informe tramès pel Departament de Territori i Sostenibilitat sobre aquest assumpte, el Síndic s'ha adreçat a l'Ajuntament del Pont de Vilomara i Rocafort i li ha recordat que l'article 66.3 d) del Text refós de la Llei municipal i de règim local estableix que el municipi té competències pròpies en matèria de disciplina urbanística. En aquest mateix sentit, l'article 104.1 del Decret 64/2014, de 13 de maig, de protecció de la legalitat urbanística, atribueix a l'administració municipal l'exercici de la potestat de protecció de la legalitat urbanística. També cal tenir present que aquesta potestat és d'exercici preceptiu i preferent per part de l'administració municipal, segons l'article 19.2 del Text refós de la Llei d'urbanisme i d'acord amb la redacció de l'article 104.3 b) del Decret 64/2014.
Així mateix, la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, inclou la disciplina urbanística entre les competències pròpies, i afegeix en l'article 7 que els municipis les han d'exercir en règim d'autonomia i sota la seva responsabilitat. Aquest principi d'autonomia dels municipis per a la gestió dels seus interessos també està reconegut per l'article 14.2 del Text refós de la Llei d'urbanisme.
L'Ajuntament ha posat de manifest que la limitació dels recursos humans, tècnics i econòmics dels ajuntaments de menys de 5.000 habitants dificulta la possibilitat d'afrontar la tramitació d'expedients urbanístics complexos. També és cert que les administracions públiques d'àmbit territorial superior al municipal ?han de prestar assistència tècnica i jurídica suficient als municipis que, per llur dimensió o per manca de recursos, no puguin exercir plenament les competències urbanístiques que els corresponen? (article 14.4 del Text refós de la Llei d'urbanisme). D'altra banda, tant el Text refós de la Llei d'urbanisme com el Decret 64/2014, preveuen que davant de presumptes vulneracions de la legalitat urbanística que puguin ser considerades com a infraccions greus o molt greus, com en aquest cas, el Departament de Territori i Sostenibilitat també pugui exercir la potestat de protecció de la legalitat urbanística. Aquesta concurrència d'actuacions s'ha d'executar d'acord amb els principis de coordinació i col·laboració interadministrativa.
D'acord amb l'informe tramès pel Departament de Territori i Sostenibilitat, s'ha constatat que és cert que en l'escrit de 16 de desembre de 2013, el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística atorgava a l'Ajuntament un termini de deu dies per iniciar el procediment de protecció de la legalitat urbanística amb l'advertiment que, transcorregut aquest termini, el Departament s'hi subrogaria. Ara bé, l'Ajuntament no va informar que en el mateix escrit se li demanaven dades sobre els fets relatats en l'escrit de la promotora. Segons ha comunicat el Departament, no consta que l'Ajuntament hagi donat resposta a aquesta sol·licitud d'informació.
Per tant, el Sindic a l'Ajuntament que o bé exerceixi les seves competències en matèria de protecció de la legalitat urbanística i iniciï i tramiti l'expedient amb relació a la possible vulneració de la legalitat denunciada per la promotora, o bé, en aplicació dels principis de lleialtat institucional, coordinació i col·laboració, doni resposta al Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística i posi a la seva disposició la informació que tingui sobre aquest assumpte i hi col·labori.