Resolució
AO-05723/2010 Actuació d'ofici relativa a la problemàtica que generen les obligacions imposades als treballadors en situació d'incapacitat temporal respecte de l'expedició de certificats mèdics de baixa i confirmació.

Matèries
Polítiques socials
Treball i pensions
Incapacitat laboral
Data d'inici 25/11/2010
Data de l'últim moviment 29/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Defensor del Pueblo de España Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses consultes i una queixa en relació amb la problemàtica que generen les obligacions que s'imposen encara, legalment i reglamentàriament, a les persones treballadores en situació d'incapacitat temporal, a causa de la seva malaltia i la necessitat d'assistència sanitària.

L'obligació principal objecte de denúncia és, entre altres, la d'haver de recollir del centre mèdic i lliurar a l'empresa una còpia dels comunicats mèdics de baixa i de confirmació, en el termini de tres dies des que s'expedeixen, a fi de poder accedir a l'assistència sanitària i poder percebre la prestació econòmica corresponent (subsidi d'incapacitat temporal).

En cas de no aportar els comunicats esmentats, s'incorre en infracció per incompliment d'aquesta obligació, entre altres infraccions de la normativa reguladora del règim jurídic de la incapacitat temporal, les quals són objecte de diferents sancions.

La queixa esmentada qüestiona que en l'era de la informàtica i de la digitalització de les comunicacions, l'Administració perpetuï aquestes obligacions i segueixi imposant sancions als treballadors que les incompleixen.

Per aquests motius, el Síndic considera que la situació de la persona que està de baixa per malaltia o lesió és subjecte de protecció, i que les situacions i obligacions descrites són anacròniques.

Atès que aquesta problemàtica afecta, amb caràcter general, la normativa reguladora de la gestió i el control del subsidi d'incapacitat temporal, el Síndic ha considerat convenient iniciar una actuació d'ofici, per tal d'analitzar aquesta problemàtica.

Per tot això, amb la finalitat de seguir acostant les administracions públiques als ciutadans i atendre les seves necessitats, i també per millorar l'eficiència i l'eficàcia del servei públic, el Síndic demana la col·laboració del Defensor del Poble, perquè s'estudiï la possibilitat de recomanar als poders públics l'adopció de les mesures adequades per tal de poder tramitar els comunicats mèdics de baixa i confirmació de forma telemàtica i eximir les persones treballadores de recollir del centre mèdic i lliurar a les empreses aquests comunicats. Tot això, sens perjudici de garantir la seguretat, confidencialitat i igualtat pertinents.

Contingut

El Defensor del Poble no considera convenient plantejar a l'òrgan competent de l'Administració la iniciativa d'estudiar la possibilitat de promoure la tramitació telemàtica o la gestió per mitjans electrònics del procediment de comunicació de les baixes amb l'objectiu de recomanar als poders públics l'adopció de les mesures adequades per implantar aquest sistema. Per tant, el Síndic finalitza de moment la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/03/2011 Defensor del Pueblo de España Resposta a la sol·licitud d'informació de l'Ombudsman
29/03/2011 Defensor del Pueblo de España Resolució