Resolució
Q-05726/2011 Disconformitat amb la denegació del rescabalament de despeses per una intervenció d'interrupció voluntària de l'embaràs

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 19/09/2011
Data de l'últim moviment 01/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació del rescabalament de despeses que va presentar per recuperar l'import de la interrupció voluntària de l'embaràs (en endavant IVE) que li van fer en un centre acreditat perquè no disposava de la targeta sanitària individual del CatSalut.

Exposa que va viure temporalment a Barcelona però està empadronada en un pobre l'Albacete. Malgrat que, segons esmenta, així va manifestar-ho a les persones que la van atendre al CAP Manso abans d'iniciar el procediment, la van informar que això no era inconvenient per tramitar un rescabalament posterior.

No obstant això, ara es troba que ningú no es fa càrrec d'aquesta assistència.

Contingut

El Síndic no aprecia irregularitat administrativa en la desestimació de la sol·licitud efectuada per la persona interessada atès que es tracta d'una persona usuària d'un sistema de salut aliè al Servei Català de la Salut. Tot i això, sí que s'ha evidenciat en aquest cas una informació defectuosa per part de les persones que, abans que es practiqués l'IVE, van informar la persona interessada que no tindria cap problema perquè el CatSalut li abonés les despeses d'aquesta intervenció. 

Per aquest motiu, el Síndic recorda al Departament de Salut amb caràcter general el deure legal recollit en la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic de procediment de les administracions públiques de Catalunya, d'informació veraç i de qualitat, sigui quin sigui el suport en què es presti.

A banda d'aquest reconeixement normatiu, el Síndic es remet també al Codi de bones pràctiques administratives que va aprovar el setembre de 2009, el qual recull que l'Administració ha d'informar de manera clara les persones dels drets que poden exercir en les seves relacions amb l'Administració i també dels requisits previstos per la legislació per a la tramitació de les seves sol·licituds.

En aquest sentit, cal que l'Administració sanitària s'asseguri que totes les persones que hagin de donar informació als usuaris sobre processos estiguin prèviament ben informades, amb la finalitat d'evitar malentesos com el que s'ha produït en aquest cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/10/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2012 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/09/2012 Departament de Salut Resolució
01/10/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat