Resolució
AO-05758/2010 Actuació d'ofici sobre l'impacte dels criteris d'admissió a l'educació infantil de primer cicle i les desigualtats d'accés.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 26/11/2010
Data de l'últim moviment 02/04/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Arran de diverses queixes relacionades amb l'impacte dels criteris d'admissió a l'educació infantil de primer cicle sobre la reproducció de les desigualtats d'accés a les escoles bressol al nostre país, el Síndic decideix obrir una actuació d'ofici per estudiar de manera més aprofundida aquest assumpte. 

Entre altres aspectes, aquestes desigualtats es deriven de l'aplicació dels criteris de prioritat previstos en el Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, que poden no ser plenament adequats per ordenar l'admissió a uns ensenyaments que no són de provisió universal. 

Això passa, per exemple, amb el criteri de prioritat de germans al centre per a aquell alumnat que participa en el procés d'admissió i que té germans escolaritzats a P2, és a dir, alumnes que abandonen el centre quan els germans petits s'hi incorporen. 

Convé recordar que la disposició addicional quarta, sobre l'admissió de l'alumnat a les llars d'infants o a les escoles bressol, estableix que "l'admissió de l'alumnat a les llars d'infants públiques o a les escoles bressol públiques dels municipis on els ajuntaments no han assumit la competència en matèria d'admissió d'alumnat del primer cicle d'educació infantil es regirà pels criteris establerts en aquest Decret. Els ajuntaments que hagin assumit la competència en matèria d'admissió d'alumnat del primer cicle d'educació infantil dels centres públics es regiran pels criteris establerts en aquest Decret i per la resta que estableixin en exercici de les seves competències i podran elaborar el seu propi barem per a cada un d'aquells".

Altres desigualtats deriven de la incorporació de determinats criteris per part dels ajuntaments que poden resultar discriminatoris (anys de residència al municipi, progenitors que treballen, etc.).

Contingut

Un cop rebut l'informe de resposta del Departament d'Ensenyament, el Síndic recorda que, a criteri d'aquesta institució, l'ordenament jurídic (concretament, l'article 159 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació; l'article 16 del Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres, i la disposició addicional quarta del Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics) capacita els ajuntaments per regular el procés d'admissió d'alumnat a l'educació infantil de primer cicle, també per a aquelles admissions que es produeixen durant el curs escolar. Els criteris que ha de respectar, en tot cas, són els criteris ja establerts per la normativa d'admissió, encara que poden incorporar nous criteris i en poden modificar el barem assignat. És en aquest sentit que el Síndic demana que es desenvolupi aquesta regulació.

Així, recorda que, de no regular el procediment seguit per a la cobertura de places vacants durant el curs escolar a les escoles bressol i llars d'infants sufragades amb fons públics, es podria estar vulnerant aquests principis bàsics que han de regir l'actuació de les administracions públiques en l'admissió d'alumnat.

D'una banda, el procediment utilitzat per a l'assignació de places vacants podria no satisfer el principi d'equitat, en cas de no respectar la llista d'espera existent en el procés ordinari d'admissió o de no establir un sistema alternatiu que incorpori criteris que fomentin la igualtat en l'accés a l'educació infantil de primer cicle. En el mateix procés d'admissió ordinari, que regeix l'assignació de plaça fins que no s'inicia el curs, s'aplica un seguit de criteris per ordenar les sol·licituds, que incorporen aspectes relatius a la proximitat, a la possible discapacitat de l'alumne o a la renda familiar, per exemple.

I d'altra banda, el procediment utilitzat podria no garantir necessàriament la transparència, tal com succeeix amb el procés d'admissió ordinari. En aquest cas, es fan públiques les vacants, les llistes baremades i l'assignació final de places. Les famílies afectades, precisament, haurien de poder conèixer la llista d'espera i les places vacants que es vagin produint al llarg del curs.

D'acord amb això, el Síndic suggereix als ajuntaments afectats la necessitat d'incorporar millores en la regulació local del procediment actual, a fi d'introduir la perspectiva de l'equitat en l'assignació de plaça un cop s'inicia el curs, i garantir la màxima transparència d'aquest procés envers la ciutadania. Alternativament, es considera més equitatiu i transparent mantenir les llistes d'espera dels centres resultants del darrer procés ordinari d'admissió.

Fetes aquestes consideracions adreçades als ajuntaments que tenen assumida la competència, però, convé recordar que el Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, si bé capacita els ajuntaments per fer-ho, no obliga a regular el procediment d'admissió a les escoles bressol un cop s'inicia el curs escolar. De fet, l'activitat quotidiana del Síndic constata que hi ha nombrosos ajuntaments que no han regulat el procediment d'admissió un cop s'inicia el curs escolar i la llista d'espera perd vigència, encara que tinguin assumides les competències i hagin desplegat una normativa pròpia amb nous criteris.

Alhora, pot donar-se el cas que hi hagi ajuntaments que no hagin assumit aquesta competència. En aquests casos, d'acord amb el que estableix el mateix Decret 75/2007, el procediment quedaria regulat per aquesta normativa (que no és adequada per ordenar l'admissió d'alumnat a les escoles bressol un cop s'inicia el curs escolar). 

Atès que la manca de regulació pot vulnerar drets educatius bàsics, i atès que el Departament d'Ensenyament està tramitant un nou decret d'admissió d'alumnat, el Síndic li suggereix que incorpori a aquesta normativa referències a la regulació del procés d'admissió fora de termini a les escoles bressol, un cop les llistes d'espera del procés ordinari ja no són vigents.

Tal com el Síndic ja ha manifestat anteriorment, cal tenir present que l'aplicació de les previsions del Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, no són plenament adequades per ordenar l'admissió a uns ensenyaments, com els de l'educació infantil de primer cicle, que no són de provisió universal i no garanteixen plaça a tothom que ho sol·licita.

Un cop fetes aquestes consideracions, també és oportú destacar, precisament, i més encara per aquesta manca d'universalitat, la importància de garantir que els criteris d'admissió que incorporen els ajuntaments, en exercici de les competències que hagin pogut assumir, vetllin per l'equitat en l'accés a aquesta oferta educativa. 

Pel que fa a la incorporació de nous criteris, és ben cert que la normativa anteriorment esmentada atribueix als ajuntaments la competència d'incorporar criteris de prioritat que regulen l'admissió d'alumnat a l'educació infantil de primer cicle. I també és cert que la mateixa Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 47.7 que "els criteris de prioritat mai no poden comportar discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, llengua o qualsevol altra condició o circumstància personal de l'alumne o alumna o de la seva família". Amb tot, encara hi ha ajuntaments que incorporen criteris que poden resultar discriminatoris. 

En aquest sentit, i atès que el Departament d'Ensenyament està tramitant un nou decret d'admissió d'alumnat, el Síndic també li suggereix que subratlli en aquesta normativa la importància que els criteris establerts pels ajuntaments respectin els principis d'igualtat i de no discriminació que preveu la normativa. 

En el seu informe, el Departament d'Ensenyament exposa que no disposa d'informació sobre els criteris propis que han incorporat els ajuntaments que tenen assumida la competència en matèria d'admissió d'alumnat de les llars d'infants, i que tampoc no ha establert cap orientació per a aquells ajuntaments que n'hagin decidit assumir la competència. 

En vista de les consideracions anteriorment formulades, doncs, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que valori la conveniència o no de desenvolupar algun tipus d'actuació més proactiva en aquesta direcció.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/08/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/03/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/03/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
02/04/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
RESOLUCIÓ ENS/226/2011, d'1 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els ensenyaments sostinguts amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Ensenyament, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults, per al curs 2011-2012. - DOGC.5811 (04/02/2011)