La promotora de la queixa exposa que va sol·licitar la prestació de la renda mínima d'inserció el 26 de juny de 2012 i que encara no ha rebut resposta, amb els conseqüents perjudicis econòmics i socials que això li comporta.
Segons l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, el 29 de novembre de 2013 es va emetre la resolució d'aprovació de la sol·licitud de la promotora, amb efectes des de l'1 de desembre de 2013 (posteriorment rectificada i fixada en 1 de juliol de 2013).
La normativa determina que si en el termini de quatre mesos a comptar des de la data de la sol·licitud no s'ha notificat la resolució expressa de reconeixement de la prestació, el dret d'accés a la prestació econòmica, en cas que fos reconeguda, es genera des del primer dia del mes següent al del compliment del termini màxim indicat. Per tant, no s'entén que es fixés com a data d'efectes el juliol de 2013 si la persona interessada va aportar tota la documentació necessària per valorar el seu cas el febrer de 2013.
No s'ha tingut en compte, doncs, en aquest cas, que la promotora va presentar la sol·licitud el juny de 2012 -encara que mancada de la documentació necessària per valorar-la- i s'ha pres com a punt de partida per comptabilitzar el termini de quatre mesos el moment a partir del qual es va disposar de tota la documentació necessària per valorar l'expedient.
D'acord amb l'article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, ?si la sol·licitud d'iniciació no reuneix els requisits que assenyala l'article anterior i els exigits, si s'escau, per la legislació específica aplicable, s'ha de requerir l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició?.
No obstant això, la primera notícia que va tenir la persona interessada sobre la tramitació del seu expedient va ser l'escrit de l'Òrgan Tècnic de la Renda Mínima d'Inserció de 27 de febrer de 2013, en què se la informava directament que s'havia donat de baixa el seu expedient perquè no havia acreditat suficientment els requisits d'accés, sense haver fet cap requeriment previ. Tot apunta, doncs, que el setembre de 2012 es va revisar l'expedient i, tot i faltar-hi documentació imprescindible, no es va demanar llavors sinó cinc mesos després.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que doni les ordres oportunes perquè es revisi l'expedient de la promotora i es fixi com a data d'efectes de l'aprovació de la prestació l'1 de novembre de 2012.