Resolució
Q-05762/2011 Disconformitat amb la supressió del servei de transport escolar a l'institut de Castellbisbal

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres
Data d'inici 20/09/2011
Data de l'últim moviment 23/09/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal del Vallès Occidental Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que s'hagi suprimit el servei de transport escolar a l'institut de Castellbisbal malgrat que el centre escolar, tot i estar al mateix municipi, es troba a 11 km de distància del seu domicili. Exposa que els alumnes es desplacen amb transport regular de viatgers en condicions de seguretat poc adequades per al transport d'infants.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe tramès pel Consell Comarcal del Vallès Occidental, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, el Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria, estableix que aquest servei és obligatori i gratuït en el cas de l'alumnat d'educació obligatòria que hagi d'escolaritzar-se fora del seu municipi de residència en un centre proposat pel Departament d'Ensenyament. En la resta de situacions, la provisió d'aquest servei no és obligatòria ni gratuïta, com succeeix en el cas objecte de queixa, ja que es tracta d'un transport escolar entre els diferents nuclis del mateix municipi a un centre escolar del municipi.

Tot això, el Decret 161/1996 també estableix que quan les necessitats d'escolarització en un determinat municipi així ho aconsellin, es pot facilitar el servei escolar de transport o la concessió d'ajuts a l'alumnat d'educació obligatòria que s'hagi de desplaçar a centres docents del mateix municipi però distants del seu lloc de residència. 

A parer del Síndic, aquest és el cas que exposa la persona interessada, ja que el trajecte fins al centre és de diversos quilòmetres. La normativa no obliga, però, que aquesta provisió sigui per mitjà de transport escolar discrecional, sinó que preveu també la possibilitat de garantir aquests desplaçaments per mitjà de línies de transport regular de viatgers. 

Des d'un punt de vista formal, per tant, el Síndic no aprecia irregularitat en el canvi relatiu a la provisió del servei de transport escolar, atès que l'ús de transport regular de viatgers està previst en aquest mateix ordenament jurídic.

En segon lloc, l'ordenament jurídic en matèria d'infància regula el deure de les administracions públiques de considerar en les seves actuacions l'interès superior de l'infant. Sobre la base d'aquest principi, el Síndic considera que l'ús del transport regular de viatgers com a servei de transport escolar s'ajusta a norma sempre que garanteixi unes condicions de provisió adequades per als infants que es desplacen.

De fet, la persona interessada exposa que el servei de transport escolar vigent es proveeix en condicions de seguretat poc adequades per al transport d'infants ja que, entre altres aspectes, de mitjana hi ha de quinze a vint infants que fan el desplaçament de diversos quilòmetres a peu dret per vies interurbanes.

En aquest sentit, d'una banda, el Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors, estableix una sèrie de prescripcions tècniques que han de respectar els vehicles de transport escolar, que són aplicables en el cas objecte de queixa; i de l'altra, el Reial decret 965/2006, d'1 de setembre, pel qual es modifica el Reglament general de circulació, regula l'ús de determinades condicions de seguretat, com ara l'ús de cinturons de seguretat o altres sistemes de retenció homologats, correctament cordats, tant en la circulació per vies urbanes com interurbanes. 

Amb tot, tal com ja s'apunta en l'informe, les competències d'inspecció relatives a la seguretat en el transport de l'alumnat per mitjà de serveis que no han estat contractats pel Consell Comarcal del Vallès Occidental no depenen d'aquesta administració.

En conseqüència, el Síndic no aprecia cap actuació irregular per part del Consell Comarcal del Vallès Occidental en les condicions amb què es desenvolupa aquest servei de transport escolar. Tot i això, s'ha adreçat al Departament d'Ensenyament per tal que vetlli per garantir que el transport escolar de l'alumnat a l'Institut de Castellbisbal es du a terme en condicions adequades per al transport d'infants. 

Alhora, el Síndic demana al Consell Comarcal del Vallès Occidental que es coordini amb el Departament d'Ensenyament per conèixer el resultat de la comprovació de les condicions de transport d'aquests alumnes, per si és recomanable prestar aquest servei per mitjà de transport discrecional, tal com es feia fins ara.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/10/2011 Consell Comarcal del Vallès Occidental Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2012 Consell Comarcal del Vallès Occidental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/03/2012 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/03/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/03/2012 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Consell Comarcal del Vallès Occidental Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2013 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Consell Comarcal del Vallès Occidental Vulneració
20/09/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
23/09/2013 Consell Comarcal del Vallès Occidental Seguiment finalitzat
23/09/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat