Resolució
Q-05812/2011 Disconformitat amb la resposta de l'Ajuntament del Vendrell a una sol·licitud de baixa d'un gual

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 21/09/2011
Data de l'últim moviment 30/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament del Vendrell Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la resposta de l'Ajuntament del Vendrell a la seva sol·licitud de baixa d'un gual.

Exposa que quan es va adreçar a l'Ajuntament per sol·licitar la baixa li van indicar que la seva sol·licitud tindria efectes per l'any vinent, i es queixa del tracte que li van dispensar.

Contingut

En primer lloc, l'Ajuntament indica que l'Ordenança fiscal 18, reguladora de les taxes per a la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic per a l'exercici 2011, estableix que ?la presentació de la baixa tindrà efectes a partir de l'any següent al de la seva presentació. La no presentació de la baixa determinarà l'obligació de continuar pagant la taxa. Per acreditar la baixa s'haurà de provar la manca d'aprofitament, que serà inspeccionada pels serveis tècnics?. 

Per tant, el Síndic no considera irregular el fet que el promotor de la queixa hagués estat informat que la seva sol·licitud de baixa tindria efectes per l'any següent al de la sol·licitud. Tot i això, no consta la resposta expressa que es va donar a l'escrit de la persona interessada.

En segon lloc, del contingut de l'informe del Departament es desprèn que el motiu pel qual no s'estableix el prorrateig de la quota és que es tracta d'imports d'escassa quantia que fan administrativament inoperant el prorrateig. En aquest sentit, el Síndic informa que la majoria de guals del municipi tributen per 12 euros anuals. 

Tot i això, de l'ordenança fiscal 18 no es desprèn que la tarifa de la taxa sigui de 12 euros/any. Així mateix, segons va explicar la persona interessada, la quota que a ell li resultava a pagar era de 40,70 euros/any. 

Per això, el Síndic recorda que l'article 26.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (en endavant TRLHL) estableix que ?quan la naturalesa material de la taxa n'exigeixi la meritació periòdica, i així ho determini l'ordenança fiscal corresponent, la meritació ha de tenir lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu ha de comprendre l'any natural, llevat dels casos d'inici o cessació en la utilització privativa, l'aprofitament especial o l'ús del servei o activitat, cas en què el període impositiu s'ha d'ajustar a aquesta circumstància amb el prorrateig consegüent de la quota, en els termes que estableixi l'ordenança fiscal corresponents.? 

Així doncs, un cop analitzada l'Ordenança fiscal reguladora de les taxes per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic, el Síndic no ha constatat que la tarifa establerta en concepte de gual sigui de 12 euros anuals. Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que estudiï regular en l'ordenança fiscal reguladora de les taxes per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic el prorrateig de la quota en els casos de baixa en la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic, d'acord amb el que estableix l'article 26.2 TRLHL i tenint en compte la naturalesa de la taxa. 

Posteriorment, l'Ajuntament ha informat que per resolució de data 27 de juny de 2012 es va aprovar la baixa de la liquidació de l'exercici de 2012 de la taxa de gual per import de 41 euros i es va acordar requerir a la persona interessada que retornés a l'Ajuntament la placa del gual. 

D'altra banda, en l'informe de l'Ajuntament no s'indica que s'hagi previst modificar l'ordenança fiscal reguladora de les taxes per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic, d'acord amb allò establert en l'article 26.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL). Per aquest motiu, el Síndic entén que no s'ha acceptat el seu suggeriment de modificació de l'Ordenança fiscal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/10/2011 Ajuntament del Vendrell Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/11/2011 Ajuntament del Vendrell Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2012 Ajuntament del Vendrell Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/07/2012 Ajuntament del Vendrell Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2012 Ajuntament del Vendrell Resolució
30/11/2012 Ajuntament del Vendrell Seguiment finalitzat