Resolució
Q-05846/2011 Manca de resposta de l'Ajuntament d'Anglès a diverses instàncies presentades per un grup municipal

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 22/09/2011
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Anglès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, regidor a l'Ajuntament d'Anglès, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta del consistori a algunes instàncies presentades pel seu grup.

Contingut

El Síndic recorda a l'Ajuntament que el dret d'accés a la informació es configura com un element essencial per garantir l'exercici del dret de participació en els afers públics (recollit a l'article 23.1 de la Constitució espanyola). De fet, no hi pot haver un exercici adequat del dret de participació sense un accés adequat i eficaç a la informació dels afers municipals, de manera que es tracta de dos drets que formen un conjunt indissociable.

L'article 164 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, que regula el dret d'informació dels membres de les corporacions locals, recull dos règims diferents d'accés a la informació municipal. Pel que fa a les sol·licituds d'informació que és en poder dels serveis de la corporació i que els membres de la corporació consideren necessària per al desenvolupament de llur funció, s'estableix que s'han d'entendre acceptades per silenci positiu si en el termini de quatre dies no es dicta resolució denegatòria. També s'estableix que la denegació d'accés a la informació demanada ha de basar-se en els supòsits taxats continguts en els apartats a) i b) de l'article 164.3.

Aquesta regulació suposa, doncs, que totes les peticions formulades pels membres de la corporació han de ser contestades en el termini establert.

Pel que fa a aquest cas concret, no consta que s'hagi donat una resposta expressa i per escrit als assumptes que va plantejar la persona interessada en les instàncies registrades el 15 de juny i el 7 de juliol de 2011, ni a la instància presentada el 31 d'agost de 2011 en què demanava la resposta de les altres dues.

En vista d'aquesta informació, el Síndic recorda el deure legal de respondre, com més aviat millor, les demandes d'informació que ha presentat el promotor i respecte de les quals insisteix que no ha rebut resposta. 

Igualment, el Síndic demana a l'Ajuntament que adopti les mesures que consideri pertinents per tal d'evitar que es tornin a repetir situacions de manca de resposta o d'incompliment en els terminis de resposta a les demandes d'informació presentades pels membres del consistori, en compliment del règim legal descrit i del principi de bona administració, i donant garanties per a un exercici adequat del dret de participació en els afers públics.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/10/2011 Ajuntament d'Anglès Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/12/2011 Ajuntament d'Anglès Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/04/2012 Ajuntament d'Anglès Segona reiteració / Obstaculització
04/07/2012 Ajuntament d'Anglès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/01/2013 Ajuntament d'Anglès Resolució
31/12/2013 Ajuntament d'Anglès Seguiment finalitzat