El Departament d'Empresa i Ocupació ha informat dels motius que dificultaven l'acompliment dels terminis establerts i del fet que, finalment, la conciliació de la persona interessada es va resoldre abans dels 30 dies de la presentació de la papereta. Per tant, el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte.
No obstant això, el Síndic recorda que cal tenir present que la presentació de la papereta de conciliació suspèn els terminis de caducitat i interromp els terminis de prescripció, i que es reprèn el còmput de caducitat el dia següent a la conciliació o bé transcorreguts 15 dies hàbils des de la presentació i es fixa el termini de 30 dies per resoldre, tal com disposa l'article 65 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social (en endavant, LRJS).
De fet, segons l'article 65.2 de la LRJS, en tot cas, transcorreguts trenta dies sense que s'hagués celebrat l'acte de conciliació o sense que s'hagués iniciat mediació o s'hagués arribat a un acord, s'ha de considerar finalitzat el procediment i acomplert el tràmit.
Tot i que la persona que sol·licita la conciliació està obligada a presentar la demanda laboral per evitar la caducitat o la prescripció de les accions corresponents, cal tenir present que la papereta de conciliació és un tràmit administratiu obligatori i previ a la presentació de la demanda judicial al jutjat social i té per objectiu evitar el judici o l'eventual conciliació judicial.
Així doncs, el mateix dia que es presenta la papereta de conciliació davant del servei que assumeix aquestes funcions, se suspèn el termini de caducitat que continua el dia següent després d'intentar la conciliació o bé transcorreguts quinze dies hàbils des que es va presentar la papereta de conciliació.
L'intent de conciliació o mediació prèvia és un requisit preprocesal que s'aplica amb caràcter general en la jurisdicció social. S'entén que aquest requisit té per objectiu evitar la saturació dels òrgans judicials i cercar una solució als conflictes més propera a les parts. Per tant, cal procurar que l'organització del servei pugui donar una resposta àgil a les sol·licituds de conciliació perquè, si no, s'allunya de la finalitat per a la qual va ser creada.
El Síndic és conscient que el context econòmic actual dificulta molt la possibilitat d'ajustar el servei a les necessitats reals i minva l'eficàcia dels serveis públics. No obstant això, recorda que cal continuar cercant mesures per agilitar la tramitació de les sol·licituds i procurar donar compliment als terminis que disposa la llei.