El promotor de la queixa, en representació d'un grup municipal del Figaró, manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament per no convocar el ple extraordinari que van demanar els tres regidors del seu grup mitjançant escrit del 18 de novembre de 2011 per tractar la modificació de la taxa número 25 del subministrament d'aigua.
Segons el que s'assenyala en l'informe tramès per l'Ajuntament del Figaró, el consistori va denegar la convocatòria del ple extraordinari basant-se en el fet que els regidors que van presentar la petició no tenien competència en matèria d'iniciativa sobre tributs.
En vista d'aquesta informació, el Síndic recorda que l'article 98.a del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, estableix que el ple té sessió extraordinària quan el president de la corporació ho decideix o quan ho demana la quarta part, almenys, del nombre legal de membres de la corporació, i que en aquest últim cas la celebració d'aquest ple no es pot endarrerir més enllà de quinze dies hàbils des que ha estat sol·licitada. Si el president no convoqués el ple extraordinari sol·licitat, el ple queda convocat automàticament per al desè dia hàbil següent al de la finalització del termini esmentat, a les dotze hores, la qual cosa ha de notificar el secretari de la corporació a tots els membres.
La convocatòria automàtica del ple extraordinari a què es fa referència en aquesta norma és un mecanisme que reforça la garantia sobre la capacitat de convocatòria dels regidors, en el cas que el president no convoqui el ple. Aquesta garantia constitueix un element de blindatge sobre la possibilitat de convocar sessions plenàries també a iniciativa d'un grup minoritari de regidors que va en la línia de potenciar les eines que té el Ple per exercir la tasca de control dels òrgans de govern a que fa a l'article 52.2.a del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril. L'article 78.4 del Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, estableix també que contra la denegació expressa o presumpta de la sol·licitud de convocar un ple extraordinari a instància d'un grup de membres de la corporació, les persones interessades poden interposar els recursos corresponents.
D'acord amb la documentació que aporta l'Ajuntament, el Síndic entén que la sol·licitud de celebració de ple extraordinari per debatre sobre les ordenances fiscals, tema que és de competència del Ple, complia els requisits establerts a l'article 98 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril. Així, doncs, el Síndic considera que en aquest cas, i atesa la manca de convocatòria del ple sol·licitat, l'Ajuntament hauria hagut de convocar el ple d'acord amb la previsió del segon paràgraf de l'article 98.a del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril.
D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic recorda a l'Ajuntament del Figaró la necessitat de complir la normativa aplicable per a la convocatòria de sessions extraordinàries del ple quan la iniciativa és dels regidors i no del president de la corporació.