Resolució
Q-05884/2013 Disconformitat amb l'atenció rebuda a la comissaria de la Policia de la Generalitat - Mossos d'Esquadra de la plaça Catalunya

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Actuació de forces de seguretat
Data d'inici 25/07/2013
Data de l'últim moviment 13/10/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'atenció rebuda a la comissaria de la Policia de la Generalitat - Mossos d'Esquadra de la plaça Catalunya quan va anar a presentar una denúncia per robatori.

Exposa que un amic seu, de nacionalitat iraniana, va ser víctima d'un robatori; que per presentar la denúncia a la comissaria van haver d'esperar tres hores; que el fet que la denúncia estigués redactada en català li va comportar una sèrie de conseqüències (problemes a la tornada, pèrdua d'enllaç, problemes amb l'assegurança, etc.), i que en tota la comissaria no hi havia cap persona que parlés anglès i que per tant ell va haver de fer d'intèrpret.

Contingut

Un cop analitzada la documentació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:

1. La cobertura del servei d'intèrprets a les dependències policials de la plaça Catalunya és insuficient durant el període estival, i en particular pel que fa a la franja de tarda a partir de les 20.00 hores, atès que encara hi ha un volum considerable de gent al carrer i els establiments comercials de la zona del voltant de la comissaria tenen obertes les portes fins a les 22.00 hores. No es pot passar per alt que Barcelona és un nucli turístic molt important i, per tant, el servei de traductors és essencial i suposa un valor afegit atès que ajuda a mitigar la sensació d'inseguretat del denunciant. 

2. En relació amb les mesures que s'adopten quan no hi ha servei de traducció, es considera que no és funció de la policia traduir una denúncia sinó, en tot cas, atendre les necessitats bàsiques del turista que s'hi adreça i orientar-lo i informar-lo sobre les qüestions que el ciutadà i/o turista li pugui plantejar. 

Sense menystenir les competències lingüístiques dels agents policials per intentar preservar el contingut exacte de la denúncia, es poden produir errors, amb les conseqüències legals corresponents per a la part denunciant. 

D'altra banda, el fet que l'agent policial que presta servei a l'oficina d'atenció al ciutadà faci d'intèrpret i traductor en la recollida d'una denúncia suposa demanar-li una nova funció que no és la pròpia del cos policial i que pot incidir en la gestió dels volums de feina que són habituals en aquestes oficines, alhora que pot incidir negativament en el temps que ha d'esperar el ciutadà per poder presentar la denúncia corresponent. 

Si bé és cert que el promotor es va oferir a traduir els fets denunciats pel seu amic, ho va fer perquè no hi havia traductor. Tot i això, cal que sigui una persona designada com a intèrpret qui informi degudament el denunciant de l'abast i el contingut dels drets que li corresponen amb la plenitud que aquests drets requereixen. 

3. Pel que fa la volum de feina que s'al·lega per justificar la demora en la recollida de la denúncia, en primer lloc es posa de manifest que les versions respecte de l'hora d'entrada del promotor i el seu acompanyant a les dependències policials no coincideixen: el promotor manifesta que van entrar a les 19.00 hores i l'informe tramès assenyala que ho van fer a les 20.50 hores. 

En tot cas, es constata un retard en la recollida de la denúncia sense que constin les causes que justifiquen aquest retard ni les mesures que es van adoptar per intentar resoldre aquesta situació, més enllà d'assenyalar el gran volum de feina existent a la comissaria. Tampoc no queda clar si el volum de feina d'aquell dia és l'habitual o respon a una situació excepcional en relació amb el temps màxim d'espera de presentació d'una denúncia en una oficina d'atenció al ciutadà de la Policia de la Generalitat - Mossos d'Esquadra. 

En conseqüència, el Síndic suggereix al Departament d'Interior, d'una banda, que estudiï l'adopció de mesures per poder donar suport en la recollida de denúncies a l'oficina d'atenció al ciutadà de plaça Catalunya a partir de Setmana Santa i durant el període estival; i de l'altra, que estudiï la possibilitat d'ampliar l'horari de cobertura del servei d'intèrprets d'aquesta oficina, entre les 10.00 i les 22.00 hores, a partir de Setmana Santa i durant el període estival.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/08/2013 Direcció General de la Policia Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2013 Departament d'Interior Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/04/2014 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació
13/05/2014 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/08/2014 Departament d'Interior Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/10/2014 Departament d'Interior Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2014 Departament d'Interior Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/10/2014 Departament d'Interior Irregularitat
10/10/2014 Direcció General de la Policia Irregularitat
13/10/2014 Departament d'Interior Seguiment finalitzat