Resolució
Q-05973/2013 Disconformitat amb l'Ajuntament de Berga pel fet que no s'hagi dut a terme la provisió del llocs de treball relativa a la convocatòria de l'oferta pública d'ocupació de l'exercici 2010

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 30/07/2013
Data de l'últim moviment 11/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Berga Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, funcionària de l'Ajuntament de Berga, manifesta la seva disconformitat amb el fet que no s'hagi dut a terme la provisió del llocs de treball relativa a la convocatòria de l'oferta pública d'ocupació de l'exercici 2010.

Exposa que el 24 de desembre de 2010 es va publicar al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona l'acord d'aprovació de les bases i la convocatòria de les places compreses en l'oferta pública d'ocupació de l'exercici 2010. Entre les places convocades hi havia quatre places d'auxiliar administratiu d'administració general. La promotora de la queixa va participar en el procés selectiu i va obtenir una d'aquestes places. 

La resolució de 2 de setembre de 2011 va nomenar-la funcionària en pràctiques. Superat el període de proves, va ser nomenada funcionària de carrera i va passar a ocupar una de les places d'auxiliar d'administració general previstes a la plantilla vigent del personal funcionari.

L'apartat 14.2 de les bases de la convocatòria establia que l'adjudicació de llocs de treball als funcionaris de nou ingrés s'efectuaria d'acord amb les peticions de les persones interessades entre els llocs oferts, segons l'ordre de puntuació obtingut en el procés de selecció.

Tot i això, la promotora manifesta que no va tenir l'opció d'efectuar cap petició amb relació a l'adjudicació de llocs de treball, sinó que li van dir que estava adscrita provisionalment a l'oficina d'atenció al ciutadà (en endavant OAC) de l'Ajuntament, i que més endavant ja es veuria quina plaça ocuparia.

Exposa que durant l'any 2012 van sorgir problemes amb la coordinadora de l'OAC, raó per la qual va manifestar que volia canviar de lloc de treball, però no va obtenir cap resposta favorable. Per això, el 25 d'abril de 2013 va sol·licitar per escrit que li comuniquessin quines eren les quatre places d'auxiliar administratiu que es van convocar en el procediment selectiu esmentat, per tal de poder fer la petició del lloc de treball, de conformitat amb la base 14.2 de la convocatòria.

En resposta a la seva sol·licitud, se li va comunicar que la plantilla de l'Ajuntament per a l'any 2010 proveïa sis places d'auxiliar administratiu, escala d'administració general, amb cinc places vacants; que l'oferta pública d'ocupació de 2010 va aprovar quatre places d'auxiliar administratiu, i que amb el concurs-oposició es van cobrir dues places i en van quedar dues de vacants, que encara no han estat cobertes en propietat. 

El 7 d'octubre de 2013, la promotora ha presentat un nou escrit a l'Ajuntament, en què explica que segons la informació facilitada per la Junta de Personal Funcionari, en l'aprovació de l'oferta pública d'ocupació per a l'any 2010 es detallava la relació de les quatre places per als funcionaris auxiliars d'administració general. Aquestes places són per les vacants d'auxiliar adscrites a l'OAC, i als departaments de recursos humans, intervenció i noves tecnologies.

Així mateix, explica que de conformitat amb l'acta de tribunal del procés selectiu va obtenir la nota més alta entre tots els candidats, amb un total de 20 punts i, per tant, li correspon fer la petició de lloc de treball entre les quatre places existents.

Contingut

Per Decret d'Alcaldia 1260/2011, de 14 de novembre, l'Ajuntament va nomenar la promotora i una altra aspirant per ocupar les places d'auxiliar d'administració general. L'Ajuntament li va  assignar provisionalment les mateixes funcions que les que va relacionar en el moment de nomenar-la funcionària en pràctiques. 

Per tant, la destinació de la promotora com a funcionària de nou ingrés no només no ha respectat les bases de la convocatòria: tampoc no ha comportat l'assignació provisional d'una destinació, sinó l'assignació provisional de funcions, perquè l'Ajuntament no disposa de relació de llocs de treball.

L'Ajuntament manifesta que ha intentat que aquesta situació no comporti un perjudici en la carrera administrativa de la promotora ni que l'afecti en els seus drets, però no concreta quines han estat les mesures aplicades per aconseguir-ho.

El nomenament de la promotora des del 14 de novembre de 2011 com a funcionària de carrera sense que li hagi estat adjudicat encara un lloc de treball per una causa que no li és imputable no pot anar en detriment del seu dret a la carrera administrativa, reconegut a l'article 14. c) de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (en endavant EBEP).

Aquest dret està basat, entre d'altres, en el principi de la consolidació o irreversibilitat dels nivells gaudits en l'organització. D'aquesta manera, quan el funcionari assoleix una cota, tant des d'un punt de vista retributiu com funcional, no se'n pot veure privat.

D'acord amb l'article 128 del Decret 214/1990, el grau personal s'adquireix per l'exercici d'un o més llocs del nivell corresponent durant dos anys continuats o tres amb interrupció. Per tant, malgrat que la promotora no està adscrita a un lloc de treball, atès que porta més de dos anys desenvolupant les funcions d'una plaça d'auxiliar administrativa nivell 12, el Síndic considera que caldria reconèixer-li la consolidació del grau.

Des del punt de vista retributiu, caldrà tenir en compte el temps de serveis prestats des que la promotora va ser nomenada funcionària en pràctiques als efectes del reconeixement del trienni corresponent.

Finalment, pel que fa al Decret d'alcaldia 1067/2013, de 24 d'octubre, que desestima la petició d'adjudicació del lloc de treball a la persona interessada, sobre la base que d'acord amb els articles 78 i 79 el procediment normal de provisió és el concurs i que, per tant, caldrà estar a l'espera de la convocatòria pública corresponent, el Síndic assenyala el següent: Cal distingir entre la provisió dels llocs que es produeix amb motiu de l'ingrés inicial a la funció pública i els sistemes de provisió de llocs de treball als qui gaudeixen ja de la condició de funcionaris. En el primer cas, la provisió té lloc a partir de la superació del sistema selectiu. En el segon cas, com a pressupòsit de la carrera administrativa funcionarial, es preveu el concurs com a sistema normal de provisió, en el qual únicament es tindran en compte els mèrits exigits a la convocatòria, per determinar objectivament la idoneïtat d'una persona per a un lloc de treball.

Per això, la provisió dels llocs de treball del procés selectiu en què va participar la promotora no ha de desenvolupar-se d'acord amb els articles 78 i 79 de l'EBEP, sinó d'acord amb les bases de la convocatòria. En aquest sentit, cal que el Ple de l'Ajuntament aprovi al més aviat possible la relació de llocs de treball o un instrument organitzatiu similar. Un cop aprovada la relació de llocs de treball i identificades les quatre places en plantilla d'auxiliar d'administració general, caldrà procedir a l'adjudicació dels llocs d'acord amb el que fixa la base 14.2; és a dir, d'acord amb les peticions de les persones interessades segons l'ordre de puntuació.

Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Berga, en primer lloc, que les bases de la convocatòria són la llei del procés i vinculen els aspirants, els òrgans de selecció i l'Administració convocant; en segon lloc, que el Ple té l'obligació d'aprovar una relació de llocs de treball o un instrument organitzatiu semblant a partir del qual es pugui procedir a l'adjudicació dels llocs de treball d'acord amb les bases de la convocatòria; i finalment, que cal vetllar pel dret a la carrera administrativa de la promotora de la queixa, per la qual cosa caldrà dictar la resolució del reconeixement de la consolidació del grau.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/10/2013 Ajuntament de Berga Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2013 Ajuntament de Berga Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2014 Ajuntament de Berga Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2014 Ajuntament de Berga Resolució pendent d'acceptació
25/03/2014 Ajuntament de Berga Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
10/07/2014 Ajuntament de Berga Irregularitat
11/07/2014 Ajuntament de Berga Seguiment finalitzat