Resolució
Q-05991/2009 Manca de resposta del Departament de Salut a una reclamació per la dificultat de programació d'una visita de control a l'Hospital Joan XXIII i de la llista d'espera per una extracció.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 24/12/2009
Data de l'últim moviment 23/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor va fer una reclamació al Departament de Salut per les dificultats que va tenir perquè li programessin una visita de control per al Servei de Cirurgia Vascular, de l'Hospital Joan XXIII i de la llista d'espera en què es troba per a l'extracció de dos quists.

Contingut

El Departament de Salut tramet una còpia de l'escrit que el CatSalut va enviar al promotor el gener de 2010, com a resposta a la seva reclamació.

Un cop revisada tota la informació i la documentació, el Síndic observa que la part de la queixa que es refereix a la llista d'espera ha estat resolta amb la intervenció efectuada el dia 3 de febrer. Tanmateix, pel que fa a l'atenció prestada des del Servei de Cirurgia Vascular, s'entén que amb aquest escrit no es dóna resposta a l'objecte de la reclamació del promotor.  La persona interessada es queixava perquè per programar les proves i la visita va haver d'anar cinc cops a programació i, un cop programades, li van canviar la data de les proves i la data de la visita.

En l'escrit que se li va fer arribar, però, el CatSalut només esmentava que ja havia estat visitat el dia 19 de gener, i que se li havia demanat que es fes un control en un any, sense donar-li cap explicació sobre quina havia estat la causa de les dificultats en la programació.

Per això, el Síndic recorda al Departament de Salut el deure legal no només de contestar, i fer-ho en els terminis establerts, sinó de fer-ho de manera raonada i donant resposta a allò que la persona interessada ha plantejat. 

A banda d'aquest reconeixement normatiu, el Síndic es remet, també, a les bones pràctiques administratives que han de regir l'actuació de les administracions públiques i, en aquest sentit, indica que la institució va aprovar el Codi de bones pràctiques administratives el mes de setembre de 2009.

Pel que fa a l'objecte concret de la queixa de la persona interessada, el Codi esmentat fa referència a les bones pràctiques sobre el dret a la resposta expressa i sobre el contingut de les respostes, que es recull en l'apartat VII: deure de respondre expressament. Concretament, es recull que les respostes expresses de l'Administració han de ser raonades, intel·ligibles i congruents amb les peticions o les al·legacions formulades, per no causar indefensió i inseguretat jurídica a les persones que s'hi adrecen.

Així, el Síndic suggereix que es donin les ordres oportunes per tal que es faci arribar un escrit al promotor informant-lo sobre quines van ser les causes que van motivar les dificultats amb què es va trobar quan va acudir a programació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/01/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2010 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2010 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/02/2011 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/05/2011 Departament de Salut Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)