El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Molins de Rei a la reclamació que va efectuar en data 28 de febrer de 2012.
Exposa que va tramitar, mitjançant la pàgina web municipal, un canvi de domiciliació bancària dels pagaments tributaris el 30 d'agost de 2011, i que va rebre la confirmació que el canvi s'havia efectuat correctament.
Això no obstant, la primera notificació que va tenir de la segona fracció de l'impost sobre béns immobles urbans corresponent a l'exercici 2011 va ser per mitjà de l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona, que li va aplicar un recàrrec de 10,55 euros.
Va pagar el deute tributari en data 28 de febrer de 2012 però, atès que no estava conforme amb l'aplicació d'aquest recàrrec, va presentar una reclamació, a la qual no ha rebut resposta.
D'acord amb la informació aportada, el Síndic no considera improcedent el cobrament del recàrrec executiu al promotor de la queixa, ja que l'actuació administrativa s'ajusta a la normativa que li és aplicable.
Tot i això, el Síndic recorda la importància i la transcendència del concepte de bona administració com a principi rector de l'activitat de les administracions públiques i, posteriorment, com a dret de les persones amb efectes jurídics.
El principi de claredat, assessorament i expectatives legítimes, enumerat al Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic, estableix que l'Administració ha d'informar de manera clara les persones dels drets que poden exercir en les seves relacions amb l'Administració i també dels requisits previstos per la legislació per tramitar les seves sol·licituds.
Al seu torn, l'article 34 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, reconeix el dret dels obligats tributaris a ser informats i assistits per l'Administració tributària sobre l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions tributàries.
En concordança amb això, l'article 85 de la Llei general tributària estableix el deure de l'Administració de prestar als obligats tributaris la informació i l'assistència necessàries sobre els seus drets i obligacions. Aquesta activitat s'ha d'instrumentar, entre altres, per mitjà de la publicació dels textos actualitzats de les normes tributàries i comunicacions i actuacions d'informació.
D'acord amb això, el Síndic considera que, més enllà del que estableix l'Ordenança fiscal de gestió i recaptació, caldria informar els contribuents perquè tinguessin coneixement de la data d'efectes de les modificacions bancàries, a fi de facilitat el compliment de les seves obligacions tributàries i evitar els perjudicis causats per un incompliment, sobretot quan el subjecte passiu actua amb el ple convenciment que ha efectuat el pagament dels seus tributs en el termini establert i en la forma escaient. A tall d'exemple, aquesta informació podria constar en el tràmit en línea de domiciliació bancària de tributs i en el missatge que l'Ajuntament envia a les persones interessades per informar-les que la sol·licitud de tràmit de domiciliació bancària s'ha efectuat correctament.