Resolució
Q-06023/2011 Disconformitat amb la manca de cobrament d'una prestació de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 03/10/2011
Data de l'últim moviment 23/09/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de cobrament de la prestació de renda mínima d'inserció de la qual és beneficiària. Exposa que no la cobra des del mes d'agost de 2011 i considera que es deu a errors en la gestió del cas per part de l'Administració. 

D'una banda, indica que s'ha fet constar erròniament en el seu expedient que viu a Tordera, tot i que mai ha deixat de residir a Pineda de Mar, i que sempre ha estat fent el seguiment amb els professionals de serveis socials d'aquest municipi. 

D'altra banda, indica que tot i que durant un temps va estar treballant en el servei domèstic, es va fixar una remuneració en espècie, sense cap retribució econòmica. A més, des del 2009 està en situació de desocupació.

Exposa també que aquesta situació l'ha plantejada prèviament al Departament d'Empresa i Ocupació mitjançant diverses reclamacions, però no ha rebut cap resolució ni comunicació.

Contingut

Segons la informació facilitada per la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, la manca de pagament de la prestació de la persona interessada tenia com a causa les incidències que es van produir en la tramesa del xec corresponent a la mensualitat de juliol de 2011, ja que es va enviar a una adreça incorrecta, i com a conseqüència d'això es van bloquejar els pagaments posteriors. 

D'altra banda, el 21 d'octubre de 2011 es va resoldre l'extinció de la prestació, amb efectes des de l'1 d'octubre, a causa de la pèrdua de les condicions exigides, ja que la persona titular va obtenir un contracte de treball i va passar a tenir ingressos superiors a l'import de la renda mínima d'inserció corresponent.

En la resolució del 21 d'octubre no s'especifiquen quins són els ingressos que s'han tingut en compte. Respecte d'això, el Síndic recorda la conveniència de millorar la motivació de les resolucions, incloent-hi el detall dels ingressos que s'han pres com a referència (quantia, període, persona perceptora, etc.).

De la informació rebuda no es dedueix que en la data de l'extinció de la prestació la persona interessada tingués ingressos per un contracte laboral ni per cap altre tipus d'activitat, i així ho expressen els informes emesos pels serveis socials de Pineda de Mar, que feien el seguiment del cas i que van informar el Departament que la situació de la unitat familiar era de gran precarietat. Si aquesta era efectivament la situació, el Síndic conclou que l'extinció no és procedent.

Ara bé, segons es desprèn de l'informe tramès per la Direcció General, el fet que realment va determinar l'extinció és el contracte que la persona interessada va mantenir des de l'1 d'agost de 2008 fins al 30 de novembre de 2009. Segons s'assenyala en aquest informe, no es va suspendre la prestació en el seu moment per un error de l'Òrgan Tècnic, i això va generar uns ingressos indeguts, per import de 9.244,54 euros.

Sobre aquesta qüestió cal valorar diverses qüestions: En primer lloc, queda acreditat que la persona interessada va comunicar l'existència d'aquest contracte. Per tant, la suspensió de la prestació no era imputable a la persona interessada, i en cap cas l'error de l'Administració s'hauria de traduir en una extinció posterior que deixa la persona interessada en una situació de manca total de recursos per a la subsistència.

I en segon lloc, el contracte signat per la persona interessada l'agost de 2008 consistia en la realització de tasques domèstiques a canvi del dret d'ús de l'habitatge. La remuneració era en espècie, però no incloïa cap retribució econòmica. Per tant, tampoc durant el període en què va estar en vigor en contracte hi va haver una situació de superació d'ingressos que, d'acord amb la normativa aplicable, pogués justificar una suspensió. 

De conformitat amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació:

- que es revoqui la resolució de data 21 d'octubre de 2011 per la qual s'extingia la prestació de renda mínima d'inserció de la persona interessada; que se li reconegui el dret a mantenir la prestació, d'acord amb les consideracions exposades; i que es reprengui el pagament com més aviat millor.

- que, en cas que no s'hagi fet, es resolgui el recurs d'alçada interposat per la persona interessada contra la resolució d'extinció, en el sentit de les consideracions anteriors.

- que al més aviat possible s'abonin les mensualitats pendents de pagament, des del juliol de 2011.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/10/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2011 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2012 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/04/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
23/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat