El Síndic ha rebut una queixa de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC) i de la Federació d'Educació de Comissions Obreres de Catalunya (CCOO) referida a la suposada reducció de recursos relacionats amb els programes d'atenció a la diversitat (unitats de suport a l'educació especial -USEE-, unitats d'escolarització compartida -UEC-, etc.).
Arran d'aquesta queixa, el Síndic ha fet un seguiment de la provisió per part del Departament d'Ensenyament de la figura professional dels vetlladors per atendre l'alumnat amb necessitats educatives especials als centres ordinaris.
L'any 2013, després de constatar una reducció de la dotació del personal de suport el primer trimestre del curs 2013/2014, el Síndic va fer públic un informe en què demanava al Departament d'Ensenyament més garanties per desenvolupar el principi d'educació inclusiva dels infants amb discapacitat i, concretament, avançar en l'assignació de personal de suport necessari per a l'atenció adequada dels alumnes amb necessitats educatives especials en cada escola ordinària, amb una dotació condicionada a l'evolució de necessitats educatives especials present en cada centre per fer possible l'educació inclusiva.
Com a mínim fins al curs 2012/2013, i especialment el primer trimestre del curs 2013/2014, el Síndic havia detectat que les mesures d'austeritat aplicades en matèria d'ensenyament havien provocat reduccions de les hores de personal vetllador assignades a molts centres educatius públics respecte a cursos anteriors, malgrat que, en molts d'ells, el nombre d'alumnat amb necessitats educatives especials havia augmentat.
Els mesos de desembre de 2013 i de gener i febrer de 2014, després de la publicació de l'informe del Síndic, el Departament d'Ensenyament va anunciar la voluntat de revisar la dotació d'hores de personal de suport, la qual cosa va suposar un increment de la planificació inicialment prevista.
Les dades facilitades pel Departament, però, posen de manifest que, malgrat l'ampliació d'hores de vetllador feta un cop iniciat el curs 2013/2014, després d'una reducció significativa en la planificació inicial respecte al curs anterior, aquesta dotació va incrementar lleugerament en alguns serveis territorials d'Ensenyament, però també va disminuir en d'altres.
En el marc de diferents queixes, el Síndic encara constata, d'acord amb el que reconeix la mateixa Inspecció educativa, que en diferents indrets la dotació d'hores de vetlladors no dóna resposta a les necessitats de suport existents en els centres, i que conseqüentment encara hi ha alumnes que disposen d'un suport insuficient, no ajustat a les seves necessitats educatives.
En aquest sentit, el Síndic sempre ha lamentat que l'assignació d'hores de vetlladors a cada centre depengués de les sol·licituds rebudes cada curs i de la disponibilitat d'hores en una bossa finita i no necessàriament condicionada al nombre de sol·licituds existents: condicionar les hores assignades al volum d'una bossa d'hores limitada provoca que hi hagi necessitats educatives especials no prou cobertes, o desigualment cobertes en funció del centre d'escolarització de l'infant (depenent, per exemple, del nombre d'alumnat amb necessitats educatives especials en cada centre o d'altres).
Des d'aquesta perspectiva, el Síndic ha sol·licitat que es revisin els procediments d'assignació d'hores de vetllador, a fi de garantir que les necessitats d'aquest suport educatiu fossin el criteri fonamental a l'hora de decidir sobre les assignacions d'hores a cada centre. La valoració de les necessitats educatives especials ha de ser el criteri que determini l'assignació d'hores, de manera que el volum de la bossa d'hores ha d'estar condicionat al volum de necessitats educatives especials existent.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament i al Consorci d'Educació de Barcelona:
1. Que estudiïn l'adequació de les ràtios de suport establertes en la Resolució de 28 de febrer de 2013, de la Direcció General d'Educació Infantil i Primària, per al curs 2013/2014, i les revisin en la resolució corresponent al curs 2014/2015 i posteriors, si escau, per assegurar que la dotació d'hores de vetllador per alumne s'ajusta plenament a les seves necessitats de suport.
2. Que dimensionin la dotació d'hores de vetllador del conjunt del sistema educatiu a les necessitats de suport existents, amb una bossa d'hores no finita sinó condicionada a aquestes necessitats.
3. Que garanteixin que la dotació d'hores de vetllador per a cada alumne s'estableix segons els criteris previstos en la resolució del Departament d'Ensenyament que desenvolupa el procediment a seguir i els protocols que han d'utilitzar els EAP per a l'elaboració de dictàmens d'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials, segons l'avaluació de les seves necessitats educatives especials i segons les seves necessitats particulars de suport.
4. Que informin el Síndic sobre el resultat del procés de revisió dels criteris establerts i de les hores contractades per als cursos 2014/2015 i 2015/2016.