Resolució
Q-06087/2012 Disconformitat amb l'actuació d'una escola de Nou Barris davant una situació d'assetjament escolar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 17/09/2012
Data de l'últim moviment 09/10/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació d'una escola de Nou Barris davant la situació d'assetjament escolar que va patir el seu fill.

Exposa que atesa la relació de confiança que mantenia amb el centre escolar on ha portat els seus tres fills des de l'inici de llur escolaritat, es va adreçar en reiterades ocasions a la direcció del centre, des d'on sembla que es va treure importància a la situació i es va minimitzar el conflicte.

Considera que des de l'escola no es va actuar suficientment per reconduir la situació, ja que no es van activar mesures de mediació entre companys ni es va reunir les famílies dels alumnes implicats, ni es va estudiar la relació entre iguals d'aquest grup aula.

Contingut

El Departament d'Ensenyament ha tramès un informe en relació amb aquesta qüestió. Tot i això, tenint en compte que el Síndic ha rebut l'informe el 25 d'abril de 2014 mentre que el va demanar el 21 de setembre de 2012, aquest informe resulta extemporani, i el Síndic suggereix al Departament que revisi l'actuació d'aquest centre educatiu davant de situacions d'aquest tipus, d'acord amb les normes d'organització i funcionament, el Reglament de règim intern i la carta de compromís educatiu, i tenint en compte que té constituïda una comissió de convivència en el si del consell escolar.

Finalment, el Síndic recorda algunes de les recomanacions que va incloure en  l'Informe sobre la convivència i els conflictes a l'escola, particularment:

- Difondre i assegurar l'aplicació de protocols d'actuació per afrontar les situacions de maltractament entre alumnes. 

- Estendre la pràctica de tutories individuals.

- Donar informació i formació a les famílies dels alumnes, i reforçar la col·laboració família-escola.

- Establir mesures per conscienciar tots els àmbits educatius sobre la importància del respecte mutu i de l'exclusió total de qualsevol forma de violència en les relacions.

- Garantir  en totes les situacions d'assetjament escolar el suport, la protecció i la seguretat de la víctima.

- Intervenir immediatament amb respecte dels alumnes presumptament assetjadors, amb la transmissió d'un missatge clar de tolerància zero a qualsevol tipus d'agressió. 

El Síndic suggereix al Departament que vetlli per garantir el compliment i l'evolució d'aquests compromisos a l'escola objecte d'aquesta queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/09/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/11/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/04/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
30/06/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/10/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
07/10/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
08/10/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
09/10/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat