Resolució
Q-06100/2010 Disconformitat amb el Departament de Benestar Social i Família per la manca de cobrament de l'ajut per infant a càrrec.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 20/12/2010
Data de l'últim moviment 29/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de cobrament de l'ajut per infant a càrrec corresponent al seu fill, nascut el 16 de novembre de 2009, la sol·licitud del qual va ser presentada a l'oficina d'atenció al ciutadà (en endavant OAC) del carrer Reina Eleonor de Sabadell. 

El promotor va presentar una reclamació escrita el mes de febrer de 2010 i no ha obtingut cap resposta.

Contingut

Aquest és un nou cas que se suma a les diverses queixes presentades al Síndic relacionades amb problemes en la percepció de l'ajut per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar corresponent a la convocatòria de l'any 2009. 

La majoria de les queixes feien referència a la desinformació rebuda, atès que la regulació del reconeixement i atorgament d'aquests ajuts s'ha portat a terme en el 2009 mitjançant la publicació de dues convocatòries. 

Una novetat important que ha afectat la regulació dels ajuts a partir de 2009 ha estat que aquests passen a regular-se en règim de subvencions i s'atorguen per concurrència competitiva i disponibilitat pressupostària. És a dir, les sol·licituds valorades positivament per complir els requisits econòmics d'accés establerts a la convocatòria, es puntuen segons criteris de renda ponderada i de diferents circumstàncies de la unitat familiar. La puntuació serveix per establir els criteris de prioritat en l'atorgament dels ajuts i determinarà si es concedeixen o no de manera ordenada fins a exhaurir el límit pressupostari previst.

Per a la convocatòria parcial del 2009, el termini establert per presentar sol·licituds comprenia del 30 de juliol de 2009 al 31 d'octubre de 2009 (ambdues dates incloses).

En un primer informe de resposta, el Departament d'Acció Social i Ciutadania reconeixia i deixava constància que lamentava que aquestes novetats hagin induït a errors i que aquest fet hagi derivat en la no presentació de sol·licituds dins del termini legalment establert.

Amb tot, malauradament, a l'informe de resposta a la resolució del Síndic de 10 de novembre de 2010 el Departament no valorava cap de les consideracions i dels suggeriments que el Síndic li va traslladar a fi i efecte de millorar el procés seguit. Amb tot, a banda de la informació oferta, el Síndic considera que és imprescindible saber qui s'assegura que aquesta informació arribi realment a les persones interessades i com arriba, i si les persones interessades arriben a comprendre bé la informació que se'ls dóna, atès que les persones que s'han adreçat al Síndic expliquen que no han rebut la informació suficient i adequada per part de les OAC o a la pàgina web; o que els ha estat difícil contactar telefònicament amb el Departament d'Acció Social i Ciutadania, entre d'altres.

Per això, el Síndic no pot desoir aquestes queixes, no pot deixar d'escoltar aquesta part de ciutadans que al llarg dels anys s'adrecen a aquesta institució adduint que a causa de la manca d'informació o de la mala informació rebuda no han pogut beneficiar-se d'aquests ajuts i prestacions, i és per això que el Síndic considera necessari que s'activin urgentment les mesures oportunes per garantir la qualitat i el seguiment de la informació. 

Així, tenint en compte la resposta rebuda, el Síndic fa saber al Departament de Benestar Social i Família que es ratifica en la necessitat d'implantar mesures urgents per corregir i evitar que es produeixi manca i/o mala informació al ciutadà, atès que un canvi normatiu -introducció de nous criteris en el procediment de concessió per a l'atorgament dels ajuts sotmesos a nivell d'ingressos de la unitat familiar portat a terme a partir de l'aprovació del Decret 151/2009, de 29 de setembre- no justifica la producció d'aquests errors, els quals han comportat uns resultats que es consideren injustos. 

En vista de la informació rebuda, el Síndic dóna per finalitzada la seva actuació en aquest assumpte, tot suggerint i recordant al Departament de Benestar Social i Família la necessitat de millorar la supervisió i la inspecció del rigor de la informació facilitada per les OAC, la informació inclosa a la pàgina web, l'accessibilitat de la informació telefònica, etc. 

Són moltes les persones que expressen que han rebut informacions contradictòries i incompletes per part de les OAC, o que no han trobat la informació a temps a la pàgina web, o que ha tingut dificultats per posar-se en contacte telefònic amb el Departament d'Acció Social i Ciutadania, circumstàncies que els han provocat un desconcert general i que han fet que presentessin la sol·licitud fora de termini, a la qual cosa el Síndic considera que la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania ha de respondre establint mesures correctores en els canals d'informació i garantint la professionalitat del personal que hi treballa i l'actualització i el rigor de la informació que es dóna.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/02/2011 Secretaria de Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/03/2011 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions de caràcter econòmic- DOGC.4691 (04/08/2006)
Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.5475 (01/10/2009)
Ordre ASC/363/2009, de 21 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'obre convocatòria parcial per a l'any 2009 per a la concessió dels ajuts econòmics sotmesos al nivell d'ingressos de la unitat familiar per a les famílies en què s'hagi produït un part, adopció, tutela o acolliment múltiple i/o adopció internacional fins al 30 de setembre de 2009- DOGC.5431 (29/07/2009)
Ordre ASC/310/2010, de 13 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió dels ajuts econòmics sotmesos al nivell d'ingressos de la unitat familiar, per a les famílies en què s'hagi produït un part, adopció, tutela o acolliment múltiple i/o adopció internacional- DOGC.5639 (31/05/2010)