Resolució
Q-06117/2010 Manca de resposta de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat a tres instàncies relatives a l'arranjament d'un camí.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Planejament i execució urbanística
Data d'inici 20/12/2010
Data de l'últim moviment 13/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Olesa de Montserrat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat a les tres instàncies que va presentar el 29 de juny de 2010, mitjançant les quals el promotor demanava a l'Ajuntament que arrangés el camí de Sant Pere Sacama, que fes netejar i enderrocar un petita construcció existent sota la seva parcel·la, i que fes arribar la xarxa d'electricitat i d'aigua potable a les cases del carrer de Sant Pere Sacama.

Contingut

Segons l'informe de resposta tramès per l'Ajuntament, la manca de serveis al sector que esmenta la persona interessada es deu al fet que el Pla general d'ordenació urbana determina que s'ha d'aprovar mitjançant el sistema de compensació prèvia un pla especial de millora urbana. Segons la Llei d'urbanisme, pel sistema de compensació correspon als propietaris legalitzar i implantar els serveis urbanístics a càrrec seu. Per tant, són els propietaris els qui, constituïts en junta de compensació, han d'implantar els serveis que demanen a l'ajuntament. 

Així, el Síndic ha suggerit a l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat que s'impliqui en la urbanització del sector, impulsi l'actuació dels propietaris i col·labori amb ells en el desenvolupament urbanístic d'aquest pla especial de millora urbana. D'altra banda, però, el Síndic també suggereix a la persona interessada que en compliment de les obligacions urbanístiques que la Llei d'urbanisme imposa als propietaris, gestioni la creació de la junta de compensació i iniciï els tràmits per dotar de serveis el sector.

En relació amb l'enderroc de la construcció que denuncia la persona interessada, l'Ajuntament no diu res en el seu informe. En aquest sentit, el Síndic ha recordat a l'Ajuntament que totes les accions i omissions que presumptament comportin vulneració de la Llei d'urbanisme, del planejament urbanístic o de les ordenances d'edificació han de donar lloc a les actuacions necessàries per aclarir el fets o directament a l'inici d'un expedient de protecció de la legalitat urbanística. La potestat de protecció de la legalitat urbanística és d'exercici preceptiu (article 199 del Text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, de 10 d'agost). Per això, el Síndic ha instat l'Ajuntament perquè faci les inspeccions oportunes per comprovar  l?existència d'aquesta construcció i iniciï l'expedient de protecció de la legalitat urbanística si d'aquesta inspecció es deriva que la construcció és il·legal.

Així mateix, pel que fa a l'existència de residus a la parcel·la en què es troba aquesta construcció, el Síndic ha hagut de recordar a l'Ajuntament que l'article 197 del Text refós de la Llei d'urbanisme estableix que les persones propietàries de tota classe de terrenys, construccions i instal·lacions han de complir els deures d'ús, conservació i rehabilitació establerts per aquesta llei, per la legislació aplicable en matèria de règim de sòl i per la legislació sectorial. Així mateix, disposa que les persones propietàries o l'Administració han de sufragar el cost derivat dels deures esmentats. Els ajuntaments han d'ordenar d'ofici o a instància de la persona interessada l'execució de les obres necessàries per conservar les condicions esmentades, sens perjudici que, si s'incompleix injustificadament aquesta ordre d'execució, l'Administració pugui adoptar mesures d'execució forçosa. 

A més, l'article 215 de la norma esmentada tipifica com a infracció urbanística lleu l'incompliment del deure de conservació dels terrenys, les urbanitzacions, les edificacions, els rètols i les instal·lacions en general en condicions de salubritat i decòrum públic.
 
D'altra banda, no cal oblidar que, d'acord amb l'article 66.3 del Decret 4/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, el municipi té competències pròpies en matèria de protecció de la salubritat pública i de recollida i tractament de residus, a banda de les competències relatives a prevenció i extinció d'incendis, i que és competència seva adoptar les mesures necessàries per exercir-les.

Consegüentment, el Síndic també ha instat l'Ajuntament a fer la inspecció oportuna per verificar l'estat de la parcel·la en qüestió, i li recomana que, en cas de comprovar que el que denuncia el promotor és veritat, ordeni al propietari de la parcel·la que la netegi i vetlli perquè el requeriment formulat a la propietat del solar es compleixi, i que es garanteixin així unes condicions mínimes de seguretat i salubritat, ja que de ben segur amb l'arribada de la temporada estival la problemàtica s'agreujarà i perjudicarà la resta de veïns.

Finalment, atès que l'informe de l'Ajuntament no especifica si s'ha donat resposta expressa a les instàncies de la persona interessada, el Síndic ha suggerit al consistori que ho faci en compliment de l'obligació de les administracions públiques de donar resposta expressa al ciutadà, tant pel que fa al dret d'informació de què gaudeix la persona interessada respecte als procediments urbanístics, en la tramitació dels  planejaments i en la seva gestió, com pel dret de petició que estableix la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició.

Amb aquests suggeriments, el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte i arxiva l'expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/01/2011 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/03/2011 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/04/2011 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/07/2011 Ajuntament d'Olesa de Montserrat Resolució

Expedients Relacionats

Q-06116/2010