En data 19 de setembre de 2011 el Síndic va rebre l'informe del Departament de Territori i Sostenibilitat relatiu a l'actuació d'ofici sobre el projecte del Ministeri de Foment anomenat ?Cierre de la Autovía Orbital de Barcelona?.
Tot i que la normativa vigent impedeix l'actuació del Síndic en relació amb un projecte d'infraestructura que porta a terme l'Administració general de l'Estat, les repercussions territorials d'aquesta futura infraestructura fan que el Pla territorial metropolità de Barcelona n''inclogui diversos aspectes (en endavant PTMB), que va ser aprovat definitivament per acord del Govern de la Generalitat (Acord GOV/77/2010, de 20 d'abril, publicat al DOGC núm. 5627, de 12 de maig de 2010.)
En vista d'això, i un cop estudiada la documentació tramesa, el Síndic exposa al Departament de Territori i Sostenibilitat les consideracions següents:
La disposició addicional cinquena de les Normes d'ordenació territorial del PTMB estableix unes determinacions complementàries d'ordre ambiental i, en aquest sentit, assenyala que, com es desprèn de l'informe de sostenibilitat ambiental i de la memòria ambiental, es considera prioritari el Pla específic de mobilitat del Vallès.
Segons el mateix PTMB, ?el desenvolupament de la ronda del Vallès, el tram Granollers-Sabadell de la línia orbital ferroviària o la via interpolar requereixen la redacció d'un pla específic de mobilitat del Vallès per assegurar l'assoliment dels objectius ambientals de mobilitat del Pla, tal com indica la memòria ambiental?. En aquest sentit, el PTMB disposa que ?el Pla ha de contenir les determinacionsoportunes per estructurar un sistema de transport públic col·lectiu competitiu, que presti una atenció especial a la xarxa d'autobusos interurbans i d'aportació a la xarxa ferroviària (existent i planificada), i al sistema d'intercanviadors, i que alhora doni directrius sobre polítiques urbanes d'aparcament.?
L'informe tramès pel Departament assenyala que encara no s'han iniciat els treballs de redacció del Pla esmentat, tot i que es preveu poder iniciar-ne la tramitació en els propers mesos, sense que es disposi encara d'un calendari detallat.
Tot i això, cal tenir present que el PTMB inclou els trams Terrassa-Sabadell i Sabadell-la Roca de l'anomenada Ronda del Vallès (A-7/B-40) dins de la primera fase de la programació de les actuacions viàries proposades pel PTMB.
Per tot això, i per tal de poder assegurar l'assoliment dels objectius ambientals de mobilitat del PTMB, el Síndic recorda al Departament de Territori i Sostenibilitat la necessitat d'adoptar les mesures adients per tal d'establir un calendari d'elaboració i aprovació del Pla de mobilitat del Vallès.
Així mateix, també li recorda que en el procés d'elaboració i aprovació d'aquest Pla específic, hi han de participar els ens locals afectats i els organismes i les entitats representatius en l'àmbit de la mobilitat, d'acord amb el que determina l'article 8 de la Llei 9/2003, de 13 de juny, de la mobilitat.
Fets aquests recordatoris de deures legals, el Síndic posa fi a aquesta actuació d'ofici.