La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a un recurs que va formular en data 18 de febrer de 2010 al Servei Català de la Salut contra la resolució que inadmetia a tramitació de la seva reclamació pel trasllat sanitari de la seva mare al seu domicili, situat a la comunitat de Castella i Lleó.
De la informació facilitada pel Servei Català de la Salut, no se'n desprèn que s'hagi resolt i notificat la resolució del recurs de la promotora.
Per aquest motiu, el Síndic ha recordat al Departament de Salut el deure legal de resoldre i notificar la resolució dels recursos que formulen els ciutadans contra els actes i les resolucions administratives, dins del termini establert legalment.
Sens perjudici d'això, pel que fa al fons de la reclamació plantejada per la promotora, el Síndic fa les consideracions següents:
La reclamació esmentada té origen en un trasllat sanitari que la promotora va assumir de manera privada, i la formula perquè entén que el sistema sanitari públic s'havia d'haver fet càrrec d'aquest trasllat i no negar-li aquesta prestació.
El que planteja la promotora, doncs, és que s'ha produït una denegació injustificada d'assistència, que és un dels supòsits admesos per sol·licitar el rescabalament de les despeses que ha ocasionat al particular el fet d'adreçar-se a un servei prestat privadament: quan el sistema sanitari públic ha denegat prèviament aquest servei de forma injustificada.
La promotora va demanar a la Junta de Castella i Lleó que li pagués el cost del trasllat sanitari, sol·licitud que va ser denegada inicialment i en reclamació prèvia a la via jurisdiccional social.
Així, ara la promotora vol acreditar que l'Hospital de Figueres no la va informar que el trasllat de la seva mare era un servei inclòs en el sistema sanitari públic i que no va ser una decisió personal seva assumir aquest trasllat, com afirma l'hospital.
En definitiva, davant de dues versions contradictòries dels fets, la promotora vol acreditar que la seva és la correcta, perquè no acceptar aquesta versió ha estat justament el fonament amb el qual la Junta de Castella i Lleó va desestimar la seva sol·licitud de rescabalament de despeses.
Tanmateix, era en seu d'aquell procediment que va iniciar la promotora, o posteriorment, en via judicial contra la desestimació del rescabalament en via administrativa, que calia determinar si quedava acreditada una denegació d'assistència, com a requisit perquè el rescabalament pogués prosperar.
Per contra, aquesta pretensió legítima no pot fonamentar una reclamació per responsabilitat patrimonial, que té per finalitat determinar si s'ha produït un dany indemnitzable com a conseqüència del funcionament del servei públic sanitari, en els termes establerts a l'article 106.2 de la Constitució i les normes que el despleguen.
D'acord amb les consideracions anteriors, i sens perjudici del dret a rebre una resolució expressa al recurs que formulat per la promotora, el Síndic entén que la resolució de 18 de gener de 2010 del Servei Català de la Salut és ajustada a dret.