Resolució
Q-06198/2014 Disconformitat amb diferents aspectes dels expedients tramitats a nom d'una empresa corresponents a la gestió tributària i recaptatòria de l'impost sobre béns immobles de quinze parcel·les

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 08/08/2014
Data de l'últim moviment 26/08/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Altafulla Pendent de rebre informació de l'administració
Diputació de Tarragona Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb diferents aspectes dels expedients tramitats a nom de l'empresa a la qual representa per al cobrament de les liquidacions de l'impost sobre béns immobles (en endavant IBI) corresponents a diverses finques pertanyents a la societat, la valoració cadastral de les quals es troba recorreguda i pendent de resolució davant del Tribunal Economicoadministratiu Regional de Catalunya des del febrer de 2012. 

Segons exposa, l'empresa era propietària d'una finca al municipi d'Altafulla que es va veure afectada per un pla parcial d'ordenació arran del qual es va aprovar un projecte de reparcel·lació que va comportar la divisió de la finca originària en quinze parcel·les i l'atribució a cadascuna d'elles d'un valor cadastral que el promotor considera molt superior al de mercat, tenint en compte que el projecte de reparcel·lació no s'ha executat, de manera que encara no s'han fet les obres necessàries perquè els terrenys adquireixin la condició de solar.

Aquesta darrera qüestió -la valoració cadastral de les finques resultants del projecte de reparcel·lació aprovat- és l'objecte principal dels recursos presentats pel promotor davant el Tribunal Economicoadministratiu Regional de Catalunya, que estan en tramitació. Això no obstant, el promotor considera inadequades certes actuacions de Base - Gestió d'Ingressos i de l'Ajuntament d'Altafulla en relació amb el procediment tramitat per al cobrament de les liquidacions d'IBI corresponents a les finques resultants. Concretament, exposa que va presentar diversos escrits d'oposició als requeriments de pagament en qüestió i en què sol·licitava la suspensió de l'execució de les liquidacions per basar-se en les valoracions cadastrals impugnades. Sembla que es va donar resposta a les qüestions de fons que plantejava però que no s'ha valorat la sol·licitud de suspensió de l'execució perquè els recursos presentats davant el Tribunal Economicoadministratiu Regional de Catalunya estan en tramitació.

D'altra banda, el promotor planteja una qüestió concreta en relació amb la diligència d'embargament de béns immobles dictada per un deute amb import total de 42.606,08 euros, d'acord amb la qual s'han embargat dues finques. Justifica la manca de pagament del deute per dificultats de tresoreria de la mercantil constructora que administra, i demana que es modifiqui l'objecte d'embargament i ofereix la parcel·la número 14 com a garantia de pagament. Sol·licita que s'aixequi l'embargament sobre les finques 1 i 2 i es dicti diligència d'embargament sobre la finca núm. 14. Segons diu, continuar l'embargament sobre les dues finques 1 i 2 li causaria un perjudici impossible de reparar, ja que està intentant formalitzar la concessió d'un préstec hipotecari sobre aquestes dues finques a fi de dotar de liquiditat econòmica l'empresa constructora i poder continuar amb la seva activitat. En canvi, si es formalitza la càrrega sobre les finques 1 i 2, no li serà concedit el préstec bancari sol·licitat i la mercantil es veurà abocada a presentar un concurs de creditors.

D'acord amb la sol·licitud del promotor de modificar l'objecte immoble gravat per l'embargament, cal indicar que l'article 34 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, determina en l'apartat k) que constitueix un dret dels obligats tributaris ?que les actuacions de l'Administració tributària que requereixin la seva intervenció es duguin a terme de la manera que li resulti menys costosa, sempre que això no perjudiqui el compliment de les seves obligacions tributàries?.

L'article 169 de la Llei general tributària, estableix el principi de proporcionalitat com a principi general que ha de ser observat sense excepció (sempre) i durant tot el procediment d'embargament. En concordança amb l'aplicació del principi de proporcionalitat, cal indicar que l'objecte de l'embargament de béns i drets de l'obligat tributari ha de ser en quantia suficient per cobrir l'import del deute, els interessos, els recàrrecs dels període executiu i les costes de procediment. 

Un altre principi que cal tenir en compte en les actuacions d'embargament i l'ordre en l'elecció dels béns i drets que s'han d'embargar és l'onerositat menor per a l'obligat tributari, tal com determina l'article 169.2 de la Llei general tributària. Aquest article determina un ordre de prelació en els béns i drets que s'han d'embargar, sempre que l'Administració i l'obligat tributari no hagin acordat un altre ordre diferent. En concordança, l'article 162 de la mateixa llei estableix que l'obligat tributari ha de posar en coneixement de l'Administració, quan aquesta li ho requereixi, una relació de béns i drets integrants en el seu patrimoni en quantia suficient per obrir l'import del deute tributari. 

Per aquest motiu, atès que l'administrador de la mercantil ha acreditat que la finca 14 cobreix sobradament el deute tributari, que no es produeix una reducció en la facilitat d'alienació respecte de les finques embargades 1 i 2, que la trava de l'embargament d'aquesta finca li és menys costosa i que la continuació de l'embargament de les finques 1 i 2 li causaria perjudicis de reparació difícil o impossible, el Síndic suggereix a Base - Gestió d'Ingressos que accepti la sol·licitud de modificació de l'objecte d'embargament presentada pel promotor en l'escrit de data 7 d'abril de 2015.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/10/2014 Ajuntament d'Altafulla Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/10/2014 Base - Gestió d'Ingressos Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/12/2014 Ajuntament d'Altafulla Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/12/2014 Base - Gestió d'Ingressos Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/12/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2015 Ajuntament d'Altafulla Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/06/2015 Base - Gestió d'Ingressos Resolució pendent d'acceptació
26/08/2015 Base - Gestió d'Ingressos Reiteració a la resolució pendent d'acceptació